خانه / راندو / آموزش ساخت ماکت با فوم

آموزش ساخت ماکت با فوم

مواد لازم جهت ساخت ماکت با استفاده از فوم:

۱ -فوم/ فوم برد

۲ – چوب بالسا (بالزا)

۳ – فوم و مقوا / مقوا ماکت سازی

۴- مواد شکل پذیر ( گچ / کاغذ و چسب چوب / خمیر ماکت سازی/ فوم های تزریقی/ طلق های شکل پذیر )

۵ – پارچه و نخ برای سازه های پوسته ای

۶- اجزای آماده ماکت سازی مثل در/ پنجره / انسان /درخت /سنگ/ چمن /مبلمان / …..

توضیحات وسایل مورد نیاز:

۱ – فوم با توجه به مقیاس و ضخامت دیوار انتخاب می شود . فوم دارای ضخامت های مختلفی است و در انواع رنگ ها در بازار موجود است که باید با توجه به نیاز خود فوم مورد نظر را انتخاب نمایید.

مثلا اگر مقیاس شما یک به صد است ضخامت دیوار خارجی معمولا ۳ میلی متر است و ضخامت دیوار داخلی و جدا کننده ۲۰ یا ۱۰ میلی متر، پس شما به دو فوم به ضخامت های دو و سه میلی متر نیاز دارید.

۲ – برای چسباندن فوم فقط از چسب مخصوص فوم و چسب چوب استفاده کنید

( چسب مایع تینر داشته فوم را می خورد)

۳ – تیغ تیز: بهتر است تیغ جراحی تهیه کنید

۴ – خط کش اهنی متوسط و بزرگ

۵ – سرنگ خالی برای تزریق چسب در درز ها

۶ – تهیه پلان در مقیاس مناسب

۷ – تهیه نما های حقیقی

۸- تهیه در و پنجره  که هم  میتوانید با استفاده از طلق و مقوا بسازید و یا به صورت آماده از بازار خریداری نمایید .

۹ – چمن : می توانید از کاغذ سنباده که خود رنگ کرده اید استفاده کنید و یا از اسکاچ استفاده کنید، البته به صورت آماده هم فروخته می شود که شبیه موکت است .

۱۰-برای ساخت آسفالت از کاغذ سنباده که به رنگ خاکستری در آمده استفاده کنید یا از کاغذ رنگی خاکستری استفاده کنید.

۱۱ –برای ساخت درخت راه های مختلفی وجود دارد (با فوم بسازید یا از گل سنگ و یا در ختان کوچک با توجه به مقیاس تهیه کنید) یا بخرید .

برای ساخت درخت ازفوم گل سازی که حتما رنگ آن تیره است استفاده کنید فوم اگر روشن باشد پف نمی کند .برای این کار یک پنبه را به سر یک چوب کوچک با توجه به مقیاس کار بچسبانید یا روی یک تکه کوچک از شاخه درخت بمالید و با سشوار آن را حرارت دهید صبر کنید تا پف کند از مواد رنگی هم با توجه به نوراستفاده کنید ( زرد در بالاو رنگ سبز تیره در پایین پنبه استفاده کنید )

همچنین می توانید گل سنگ خشک تهیه کنید بسیار شبیه درخت است.

درخت اسفنجی : اسفنج هایی از فوم فشرده تهیه کنید اگر رنگش سبز بود چه بهتر ولی معمولا باید متراکم باشد اگر متراکم نباشد فرم دادن آن سخت است آن را به شکل مخروط برای سرو یا کاج با توجه به مقیاس تهیه کنید .

درخت با کمک کاغذ: چند کاغذ را به صورت دایره کوچک ببرید و آن را به یک شاخه بچسبانید و یا دایره ها را از کوچک به بزرگ روی هم بچینید شبیه درخت کاج می شود.

۱- ابتدا بایستی از نماهای خود الگو تهیه کنید.

۲ – سپس دقت کنید کدام نما ها اندازه حقیقی دارند این نکته بسیار مهمی است اگر فرم پلان (برش از بالا )به شکل منحنی باشد یا اینکه بصورت مورب نسبت به خط افق است بایستی اندازه حقیقی آن را پیدا کنید.

الف ) اگر پلان شما دارای شکستگی مورب است و دیوار عمود بر سطح زمین طراحی شده کافی است از قضیه فیثاغورث یا محاسبات ریاضی طول مورد نظر راپیدا کنید . ولی این کار کمی برای مبتدیان سخت است میتوان با کمک طلق و یا نخ و یا یک صفحه کاغذ انعطاف پذیر این کار را انجام داد.

ب ) اگر دیوار شما به شکل منحنی با دیوار عمود بر سطح زمین طراحی شده بایستی یا با محاسبات ریاضی این طول حقیقی را بدست آورید و یا اینکه به کمک یک کاغذ یا نخ این کار را انجام دهید .

دقت کنید برای احجام دوار از فوم های گل سازی استفاده کنید یا از یونولیت به کمک دستگاه فوم برد الگو تهیه کنید و فوم گل سازی را روی آن بچسبانید.

۳ – انتقال الگو بر روی فوم

ابتدا دقت کنید الگو با توجه به نما درست روی فوم قرار گیرد یعنی معکوس نباشد. سپس با کمک یک مداد یا اتود به آرامی روی فوم با کمک خط کش آهنی خط بکشید البته بهترین روش این است که فوم را روی میز نقشه کشی چشبانده و با کمک وسایل ترسیم خطوط را انتقال دهید .

به یاد داشته باشید اگر خط عمود نباشد کار بسیار دشوار می شود و بجای شکل مکعب منشور به دست می آورید.

راهنمایی ( همیشه هر شکستگی در نما را شماره گذاری کنید و شماره ها را روی الگو بنویسید تا در زمان چسباندن کاغذ الگو بر روی فوم و انتقال بر روی پلان دچار سر درگمی نشوید.)

۴ – حالا اگر درست الگو ها را منتقل کرده اید زمان برش است .

اگر فوم ضخامت کمی دارد سعی نکنید سریع و بدون حوصله آن را ببرید بلکه آرام کاتر را روی فوم قراردهید بهتر است از تیغ جراحی استفاده کنید که داری دسته است و در برش ابتدا آرام روی فوم خط انداخته و تا انتها بروید سپس آرام آرام فشار را زیاد کرده در چند مرحله تیغ را روی فوم بکشید تا به انتها برسد.

نحوه گرفتن تیغ بسیار مهم است آن را عمود یا نزدیک به ۸۰ درجه نگهدارید در کنار آن حتما از خط کش آهنی استفاد کنید . خط کش را به اندازه پهنای تیغ عقب بکشید تا تیغ درست روی خط الگو برش را ایجاد کند .

اگر فوم پهن بود باید آرام یک بار خط بکشید و چند بار این کا را تکرار کنید.

حالا بایستی لبه کار را فارسی بر کنید. فارسی بر کردن توسط دست یا به کمک دستگاه فارسی بر انجام می شود.

فارسی بر کردن یعنی چه؟

حتما می دانید که فوم دارای انواع ضخامت است خوب اگر می خواهید کار را سر هم کنید بایستی به اندازه ضخامت فوم از یک طرف طول خط آن را کم کنید ولی ما با ایجاد زاویه ۴۵ در هر سمت میتوانیم لبه های تمیز و یک دست و عمود ایجاد کنیم از مبتدیان می خواهم از دستگاه فوم بر که قیمتی هم ندارد استفاده کنند . البته چند بار این کار را تمرین کنید بعد در کار اصلی خود بکار ببرید.

۵ – حالا از مقوا مناسب استفاده کرده با کمک الگو آن را مثل فوم ببرید سعی کنید مقوا دور کار بچرخد و برای خط انداختن از پشت کاتر استفاده کنید .دقت کنید نوارهای باریکی به ضخامت فوم از مقوا تهیه کنید تا در محل در و پنجره قرار دهید تا فوم قابل دید نباشد.

۶ – ابتدا نوارهای باریک تهیه شده را در محل در و پنجره بچسبانید تا عمق فوم معلوم نشود حالا فوم را به کاغذ با توجه به جهت و اعداد نوشته شده بچسبانید.

۷ – حالا فوم را روی پلان از سمت اعداد نوشته شده قرار دهید و دور بچرخانید وقتی مطمئن شدید کار صحیح است پشت دیوار ها پشت بند درست کنید. این کار لازم است تا ماکت ایستایی لازم را داشته باشد.

برای این کار به اندازه ضخامت فوم از محل خط دیوار به عقب آمده خطی بکشید حالا از فوم های اضافی استفاده کرده و آن را پشت این خط بچسبانید. اگر از فوم قطور استفاده کنید خیلی بهتر است.

حالا فوم و کاغذ چسبید ه شده روی آن را با توجه به اعدا د دور بچرخانید همیشه کار را کنترل کنید حالا که مطمئن شدید با چسب مخصوص فوم پنجره ها را روی فوم بچسبانید حالا اگر سقف شما صاف است اول پلان سقف را تهیه کنید از آن الگو بر دارید ولی دقت کنید به اندازه ضخامت دیوار ها از آن کم کنید و روی فوم بچسبانید و ببرید . دقت کنید اگر ساختمان جان پناه دارد، جان پناه را روی نما ایجاد کرده باشید حالا به اندازه جان پناه پشت کارا را مقوا بکشید و لبه های آن را به تو ببرید .

بعد از آن دیوار ها را به سقف بچسبانید.

سپس کار را به پشت بند ها بچسبانید سعی کنید چسب را به کمک سرنگ در لای درز ها وارد کنید.

چند وسیله سنگین به کنار کار تکیه بدهید تا دیوار ها روی پشت بند محکم بچسبد . حالا محوطه را که از قبل آماده کرده اید روی پلان مونتاژ کنید.

نمونه ماکت ساخته شده

………………………………………………………………………………………

برای مشاهده هر کدام از موارد زیر کافیست روی عنوان موردنظر کلیک کنید.

جهت مشاهده رساله و مطالعات بیشتر به صورت رایگان  اینجا را کلیک کنید.

جهت مشاهده و دانلود رایگان مقالات معماری اینجا را کلیک کنید.

جهت مشاهده نقشه و پلان های معماری به صورت رایگان  اینجا را کلیک کنید.

جهت یادگیری اتوکد در  معماری به صورت رایگان  اینجا را کلیک کنید.

جهت یادگیری فتوشاپ در  معماری به صورت رایگان  اینجا را کلیک کنید.

جهت یادگیری تری دی مکس در  معماری به صورت رایگان  اینجا را کلیک کنید.

جهت یادگیری وی ری  در  معماری به صورت رایگان  اینجا را کلیک کنید.

جهت یادگیری راندو به صورت رایگان و مشاهده نمونه های موردی اینجا را کلیک کنید.

جهت یادگیری نحوه محوطه سازی در معماری و مشاهده نمونه های موردی اینجا را کلیک کنید.

برای هرچه بهتر شدن مطالب سایت ما را از دیدگاه سازنده خود آگاه سازید.

مطلب پیشنهادی

نمونه های موردی از راندو با ماژیک

نمونه های موردی از راندو با ماژیک …….. ……………………………………………………………………. جهت مشاهده عناوین زیر کافیست روی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
.

Powered by themekiller.com