خانه / ریپورتاژ / طراحی نقشه در دفتر مهندسی معتبر

طراحی نقشه در دفتر مهندسی معتبر

طراحی نقشه در دفتر مهندسی معتبر

در تعریف نقشه‌کشی که بحث مطلب پیش رو است باید گفت، طراحی نقشه ساختمان استفاده از خطوط، اشکال و علامت‌های مختلف است که به‌صورت قراردادهای بین‌المللی کدگذاری شده‌اند. هرکدام از کدها برای نمایش یک شئ استفاده می‌شود. در عبارتی دیگر می‌توان گفت که نقشه تصویری از یک جسم است که در مقیاس کوچک‌تر یا در مقیاس دلخواه ترسیم شده است.

دفتر مهندسی آرین پاراکس مجموعه‌ای از مهندسان و طراحان معتبر نقشه کشی ساختمان را گردهم آورده است. این تیم مجرب با تکیه بر دانش و تجربه خود آماده ارائه خدمات طراحی پلان ساختمان در تمامی حوزه‌ها هستند. در این مطلب علاوه بر بررسی طراحی پلان ساختمان ، خدمات آرین پاراکس را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کاربرد پلان ساختمان

طراحی نقشه در آرین پاراکس شامل خدمات متنوعی از جمله پلان معماری ، سازه و تاسیسات برق و مکانیکی است.

پلان ‌های معماری

نقشه‌های معماری اغلب جهت طراحی ابنیه‌ای مانند خانه‌های مسكوني، آپارتمان‌ها، ساختمان‌های تجاري، بهداشتي، فرهنگي، تفريحي، تحقيقاتي، ورزشي، علمي، آموزشي و غيره تهیه می‌شود. اين گروه از پلان ‌ها بر پایه مطالعات ابتدایی و نتايج کسب شده از این مطالعات در دفتر مهندسی معتبر طراحی و تهيه می‌شود.

طراحی نقشه‌های محاسباتی

نقشه‌های محاسباتی دربرگیرنده اسكلت، ابعاد و پي و ستون و ديوارهاي باربند تيرريزي های سقف و اتصالات مربوط به ساختمان است. نقشه‌های سازه بر پایه محاسبات مهندسي شخص محاسب طراحي و تهیه می‌شوند.

نقشه‌های شهرسازی

اساس طراحی این نوع نقشه‌ها مطالعات و نیازمندی‌های شهری هستند. نحوه شکل‌گیری شبکه‌های رفت و آمد، پياده و سواره، نحوه‌ی كاربري عراضی و سيستم دفع آب‌های سطحي، نحوه ورودي و توزيع شبکه‌ی آب، برق، گاز، تلفن، فاضلاب و همچنين مرحله‌بندی اجراي قسمت‌های مختلف طرح، در این نقشه‌ها به نمایش در می‌آید.

نقشه‌های اجرایی

طراحی نقشه در دفتر مهندسی معتبر
نقشه‌های اجرایی در راه‌سازی، پل‌سازی، ساخت تونل، سدسازي، اسكله و باند فرودگاه استفاده می‌شوند.

نقشه‌های تأسیسات مکانیکی

  • مشخصات لوله‌ها و نقشه‌های لوله‌کشی آب سرد و گرم
  • لوله‌های رادیاتور و يا تهويه مناسب
  • شبكه فاضلاب و جمع‌آوری آب و باران و نحوه اتصالات آن‌ها
  • مشخصات و مسیر کانال‌های تهويه و يا کانال‌های كولر
  • شبكه لوله‌کشی موتورخانه و نحوه اتصال این شبكه به ديگ بخار و دیگ آب

نقشه‌های تأسیسات برقی و الکتریکی

نقشه‌هایی که به تأسیسات برقی و تأسیسات الکتریکی مربوط هستند برای مشخص کردن مسير و مشخصات سیم‌کشی برق، تلفن، دربازکن‌های برقي، آنتن، سيستم اعلام‌خطر، آتش‌سوزي، اعلام نصب لامپ با وسايل الكتريكي و سیم‌کشی و تعيين مشخصات موتورخانه و تابلوهاي برق استفاده می‌شوند.

وسایل مورد نیاز برای نقشه کشی ساختمان

شابلون

شابلون ابزاری است که به تناسب نسبی اجزای نقشه و همچنین زیبایی آن کمک می‌کند. استفاده از شابلون علاوه بر مزایای ذکر شده، باعث صرفه‌جویی در زمان نیز می‌شود. شابلون‌ها دارای تنوع زیادی هستند. شابلون حروف و اعداد، شابلون دايره، مربع، بيضي، مستطيل و غیره نمونه‌هایی از انواع شابلون‌ها هستند. بیلمان نیز نوعی از شابلون است که در طراحی نقشه و دفاتر مهندسی استفاده می‌شود.

چسب کاغذ

این چسب دارای کاربرد فراوانی در نقشه کشی است. قدرت چسبندگی این چسب مناسب است و در صورت لزوم نیز به‌راحتی کنده می‌شود. چسب کاغذ اغلب تحت زاویه روی کاغذ نقشه کشی نصب می‌شود.

پیستوله

در بیشتر پلان های ساختمان تعداد زیادی از منحنی‌ها و قوس‌های منظم و نامنظم وجود دارد. برای رسم دقیق این منحنی‌ها و قوس‌ها از ابزاری به نام پیستوله استفاده می‌شود. جنس پیستوله از پلاستیک است و معمولاً در سایزها و رنگ‌های مختلف تهیه می‌شود.

دستگاه درافتینگ

این دستگاه شامل دو خط کش از جنس آلومینیوم یا پلاستیک است که به یکدیگر زاویه‌ای قائمه ساخته‌اند. درافتینگ در دو نوع ریلی و کشویی در بازار موجود است. این دستگاه باعث می‌شود که نقشه‌کش نیازی به استفاده از گونیا و خط کش تی نداشته باشد.

راپيد، گرافوس، راديس

در گذشته از قلم راپید برای مرکب نمودن نقشه استفاده می‌شد. سال‌ها بعد وسیله‌ای مشابه به خودنویس با فیش‌های متفاوت به بازار ارائه شد که گرافوس نام داشت. راپید در حال حاضر نیز در بازار یافت می‌شود و دارای نوک‌های گوناگون با کاربری‌های متفاوت است.

البته امروز با استفاده از نرم افرهای نقشه کشی ساختمان مانند اتوکد کار برای مهندسین راحت تر شده و امکان ادیت پلان ساختمان در دفتر مهندسی آرین پاراکس به دفعات وجود دارد.

طراحی نقشه در دفتر مهندسی معتبر

اهمیت طراحی پلان ساختمان

 

هنگامی که تصمیم بر این داریم که روی زمینی که تحت مالکیت خود داریم سازه‌ای بسازیم، در ابتدای مسیر به یک پلان ساختمان مناسب احتیاج داریم. راه رسیدن به یک نقشه مناسب از مشاوره با کارشناسان مجرب این حوزه عبور می‌کند. دفتر مهندسی  آرین پاراکس مجموعه‌ای از مهندسان و طراحان مجرب را در اختیار دارد که می‌تواند در این مسیر همراه شما باشد. نقشه‌کش‌های حرفه‌ای که دارای هنر و ایده‌های متنوعی هستند، می‌توانند طراحی نقشه مناسبی ارائه دهند.

یکی از ابتدایی‌ترین الزامات مربوط به طراحی نقشه، آشنایی با اســتانداردها و قوانین نقشه کشــى، شناخت وسایل ترسیم و افزایش نقشه‌ها و نیز مهارت در ترسیم است. به همین دلیل بخشی از این مسائل را در بالا بیان کردیم و بخشی از این مسائل را نیز در ادامه مطرح می‌کنیم. آشنایى با قواعد تصاویر موازى، پرسپکتیو و مهارت در ترسیم دست آزاد در ارائه‌ی پلان ‌های ساختمانی زیبا از دیگر مسائلی هستند که به طراحی نقشه موفق کمک می‌کنند.

آگاهی از اصول اولیه، مراحل طراحی پلان ساختمان ، شناخت خصوصیات معمارى، شناخت مصالح مختلف، آشنایی با راهکارهای اجراى ساختمان‌های گوناگون به‌ویژه ساختمان‌های بومى، نیروی تجزیه و تحلیل و تصمیم‌گیری را در مراحل گوناگون از دیگر مواردی هستند که تسلط بر آن‌ها یاری‌رسان مهندسان در طراحی نقشه است. دفتر مهندسی آرین پاراکس نیز تعدادی از مجرب‌ترین مهندسان را جهت این امور گردهم آورده است.

نقشه کشی و تیم طراحی ساختمان

مراحل مختلفی پیش روی احداث یک ساختمان قرار دارد. گروه‌های مختلفی از استادکاران، مهندسان، تکنیسین‌ها و کارگران در طی این مراحل نقش‌های مهمی ایفا می‌کنند. برای طراحی برنامه کاری پیش بردن هر سازه مسائل متفاوتی مانند موقعیت منطقه، شرایط زمین، میزان بودجه و نتایج بررسی‌ها و مطالعات در نظر گرفته می‌شود.

پس از تهیه و تنظیم برنامه نوبت به بررسی هماهنگی‌های لازم با کارفرمای پروژه می‌رسد. پس از ثبت نظر کارفرما، مهندس معمار، نقشه اولیه را طراحی خواهد کرد. تهیه نقشه‌های اولیه معماری به فراهم کردن نقشه‌های فاز یک ساختمان کمک می‌کند. در این مرحله نقشه‌کش نظرات، استانداردها و قواعد را در نظر می‌گیرد و نقشه‌های فاز اول را طراحی می‌کند.

مسائل اصلی هر پروژه مانند استقرار ساختمان، چگونگی ورود به ساختمان، شکل و ترکیب فضاها، نوع نماهای خارجی، تعداد طبقات و غیره در نقشه‌های فاز یک نشان داده می‌شود. نقشه‌های این مشخصات دقیق مصالح و نکات فنى براى اجراى ســاختمان را مشخص نمی‌کنند. به همین دلیل است که با کمک مهندسین رشته‌های مختلف، نقشه‌های اجرایی یا همان نقشه‌های فاز دوم طراحی می‌شوند. دفتر فنی مهندسی آرین پاراکس مهندسان کارآزموده‌ای در تمامی این حوزه‌ها در اختیار دارد.

طراحی نقشه در دفتر مهندسی معتبر

انواع نقشه‌های معماری

طرح یک ساختمان را می‌توان با استفاده از روش‌های مختلفی تهیه و ارائه کرد. از طرح ساختمان برای ارائه مشــخصات دقیق درونی و بیرونی ساختمان، مشخص کردن شکل، اندازه‌ها و ابعاد هر بخش استفاده می‌شود.

انواع نقشه‌های دو بعدی معماری

پلان ساختمان

با توجه به اهمیت فضاهاى داخلى ســاختمان و وجود جزئیات بسیار زیادی در ایجاد حجم بنا، ویژگی‌های پایه‌ای هر ســاختمان به‌وسیله یک برش افقــى و ترســیم تصویر آن بیان می‌شود که به آن پلان ساختمان می‌گویند. پلان همان برش افقى ســاختمان است که موقعیت همه دیوارها، درب‌ها، پنجره‌ها، پله‌ها و غیره را مشخص می‌کند. در پلان همه ساختمان‌ها اندازه و تناســبات تک‌تک فضاها و بخش‌های مختلف ساختمان مشخص می‌شود.

نما

نما همان تصویر جلو، کناری و پشتی ساختمان است. هر ساختمان در حالت عادی ۴ نما دارد. در نماهای به نمایش در آمده از هر ساختمان اغلب شکل، تناسبات و جزئیات خارجی ساختمان را مشخص می‌شود.

مقطع

قطع با مقطع همان برش قائم ساختمان است. با توجه به مقطع کیفیت فضا و جزئیات داخلى ساختمان تعیین می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده، مقطع ســاختمان، تناسبات و ارتفاع قسمت‌های گوناگون ساختمان را نیز نشان می‌دهد.

پلان بام

نام دیگر برش افقی ساختمان، پلان بام است. با استفاده از پلان بام محل قرار گرفتن ســاختمان، شکل و ترکیب ساختمان، شیب‌ها و شکستگی‌های بام مشخص می‌شود.

سخن آخر

اگر قصد طراحی ساختمان خود را دارید پیشنهاد ما طراحی نقشه در آرین پاراکس است این شرکت با سالها تجربه در زمینه پلان ساختمان و سایر نقشه های از جمله پلان هایی ویلایی و طراحی داخلی تمام نیازهای شما در حوزه خدمات مهندسی ساختمان را برآورده خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی

پلان رستوران

بر روی دانلود در پایین صفحه کلیک کنید. جهت دانلود ۱۵ پلان رستوران زیبا همراه …

طبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
.

Powered by themekiller.com