رساله و مطالعات موزه گرافیک
عنوان رساله : موزه گرافیک
فایل ذخیره شده : رساله در قالب ورد و در ۲۵۵ صفحه
در این پست از بزرگترین سایت تخصصی معماری (کدیار) ، به تشریح موزه گرافیک در قالب ورد و در ۲۵۵ صفحه می پردازیم ،لذا قبل از بیان سرفصل های این رساله به طراحی گرافیک به صورت مختصروار اشاره میکنیم. با ما همراه باشید.
طراحی گرافیک یا گرافیک دیزاین (به انگلیسی: Graphic design) فرآیند ارتباطات بصری، و حل مسئله از طریق استفاده از تایپ، فضا، تصویر و رنگ است. رشته طراحی گرافیک زیرمجموعه ارتباطات بصری و طراحی ارتباطات در نظر گرفته شدهاست، اما گاهی اوقات اصطلاح “طراحی گرافیک” میتواند به خاطر اشتراکات فنی پیچیده، به جای طراحی ارتباطات و ارتباط بصری استفاده شود. طراحان گرافیک از روشهای مختلف در ایجاد و ترکیب کلمات، نمادها و تصاویر به منظور خلق یک نمایش تصویری از ایدهها و پیام استفاده میکنند. طراح گرافیک ممکن است ترکیبی از تایپوگرافی، هنرهای بصری و تکنیکهای صفحهآرایی را برای تولید یک نتیجه نهایی استفاده کند. طراحی گرافیک، اغلب به هر دو فرآیند (طراحی) که توسط آن ارتباط ایجاد شدهاست و محصولات (طرح) که تولید میشوند اشاره میکند.
کاربردهای رایج طراحی گرافیک شامل هویت (لوگو و نام تجاری)، انتشارات (مجلات، روزنامهها و کتابها)، تبلیغات چاپ، پوسترها، بیلبوردها، گرافیک وبسایت و عناصر، علائم و بستهبندی محصولات است. به عنوان مثال، بستهبندی محصول ممکن است شامل یک لوگو و یا دیگر آثار هنری، متنهای سازمانیافته و عناصر طراحی خالص از جمله عکسها، اشکال و رنگ باشد که ساختار متحد قطعه را شکل میدهند. ترکیببندی یکی از مهمترین ویژگیهای طراحی گرافیک است، به ویژه هنگامی که موضوع استفاده از مواد موجود از قبل و یا عناصر متنوع مطرح است.
تعریف هنر طراحی گرافیک در طول زمان بنا به انتظاری که از بازخوردهای بصری کارآمد در هر زمان است تغییر میکند و نو به نو میشود. در این میان مقتضیات زمان و چالشها و تغییرات اجتماعی و سیاسی و به تبع آن تغییرات فرهنگی به طور مستقیم باعث ایجاد تعبیر و تعریفی نوظهور از هنر میشود تا جایی که در عصر حاضر باید پذیرفت که مفاهیم عمیقتر و گستردهتری مانند «ارتباط تصویری» خرده مفاهیم دیداری و نشانگان سنتی بصری را در خود هضم میکند و مفهوم ذهن آشنای «طراحی گرافیک» را به نوعی در دل خود مستتر دارد.
…
فهرست مطالب :
فصل اول:گرافیک
۱-۲-درباره طراحی گرافیک
۱-۳-پیشینه
۱-۴-ظهور چاپ
۱-۵-ظهور طراحی صنعتی
۱-۶-طراحی قرن بیستم
۱-۷-خلاقیت.
۱-۸-جذابیت
۱-۹-ایده
۱-۱۰-نرمافزارها
۱-۱۱-مهارتها
۱-۱۲-طراحی هنرهای بصری
۱-۱۳-تایپوگرافی
۱-۱۴-صفحهآرایی
۱-۱۵-چاپ دستی
۱-۱۶-تکنیکهای اساسی
۱-۱۷-ابزارها
۱-۱۸-رایانه و فرآیند خلاقیت
۱-۱۹-مشاغل
۱-۲۰-نخستین کتابهای گرافیک: اسلیمی
۱-۲۱-کارهای گرافیک در قرآنهای دستنویس
منابع فصل اول
فصل دوم:مفاهیم پایه در موزه ها
۲-۱مروري بر پيشينه و سوابق موزه
۲-۱-۱-تعریف و مفهوم موزه
۲-۱-۲-نحوه شکل گیری موزه ها در طول زمان
۲-۱-۴-انگیزه گردآوری و مکان مقدس
۲-۱-۵-اماکن مذهبی به مثابه ی گنجینه
۲-۱-۶-مالکیت و ارزشیابی مواد
۲-۲-مقدمه اي بر امروز موزه ها
۲-۳-نحوه شكل گيري موزه ها در طول تاريخ
۲-۳-۱ – تاريخچه پيدايش موزه در جهان
۲-۳-۲- تاريخچه پيدايش موزه در ايران
۲-۴-طبقه بندي موزه ها
۲-۴-۱- انواع موزه
۲-۵-ضرورت ها و اهميت موزه
۲-۶ – نقش موزه در جوامع بشري
۲-۷ – راز موفقيت موزه ها
۲-۸ – ضرورت ايجاد موزه از ديدگاهي فرهنگي.
۲-۹- ضرورت ایجاد موزه از دیدگاه آموزشی
۲-۱۰ – ضرورت ايجاد موزه از ديدگاه اجتماعي
۲-۱۱ – ضرورت ايجاد موزه از ديدگاه سياسي
۲-۱۲- تأثير موزه بر صنعت توريسم و نقش آن در توسعه اقتصادي
۲-۱۳ – ضرورت ايجاد موزه از ديدگاه فني و حفاظتي و امنيتي
منابع فصل دوم
فصل سوم:مبانی نظری
۳-۱-بررسی مفهوم فضا در معماری
۳-۱-۱-کیفیت فضا
۳-۱-۲-ویژگیهای فضا
۳-۱-۳-معماری بر پایه فضا
۳-۱-۴-مفهوم فضا از نظر اندیشمندان
۳-۱-۵-نظر اندیشمندان در مورد فضا
۳-۲-رابطه درون و بیرون در معماری
۳-۳-رنگ در معماری ایران
۳-۴-ایهام وتداعی
۳-۵-گوناگونی معماری در ایران
۳-۶-حجم در معماری ایران
منابع فصل سوم
فصل چهارم :برنامه فیزیکی طرح
۴-۷-۱-.ارائه و نمایش آثار در داخل تالار به صورت آزاد
۲-۷-۴٫نمایش و ارائۀ آثار در داخل ویترین
۳-۷-۴٫نمایش آثار در فضاهای باز و فضای سبز موزه
-۱۰-۴تالارهای
-۱۱-۴کتابخانه
-۱۲-۴اتاق جلسات و سخنرانی: Meeting rooms and Auditoriums
۴-۱۳-انبار و مخزن
۴-۱۴-کارگاه
۱۵-۴آزمایشگاه
۱۶-۴-بخش امور اداری
-۱۷-۴پارکینگ
۱۸-۴-تأسیسات
۴-۲۰-فروشگاه موزه و کتابفروشی
منابع فصل چهارم
فصل پنجم:طراحی اقلیمی وبررسی پیشینه تاریخی
۵-۱-موقعیت جغرافیایی
۵-۲- موقعیت طبیعی
۵-۳-توپوگرافی و ناهمواری های شهر تهران
۵-۴-تاریخچه شهر تهران
۵-۵-ویژگی های اقلیمی
۵-۵-۱- تأثیر طراحی اقلیمی در صرفه جویی انرژی
۵-۵-۲- تجزیه و تحلیل عوامل اقلیمی
۵-۶-اصول طراحی اقلیمی
۵-۶-۲-تهويه طبيعی در رابطه بااقليم
۵-۶-۳-فرم ساختمان در رابطه با اقليم
۵-۶-۴-نتیجه گیری و تعیین تدابیر طراحی اقلیمی
۵-۷-تاریخچه و سابقه پیدایش منطقه ۲۲ شهرداری تهران
۵-۸-مشخصات جغرافیایی و اقلیمی منطقه ۲۲ شهرداری تهران
۵-۹-کيفيت هوا در منطقه ۲۲ شهرداري تهران
۵-۱۰-شبکه حمل و نقل منطقه ۲۲ شهرداري تهران
۵-۱۱-ضرايب تعديل زيست محيطي و شهرسازي
۵-۱۲-ضوابط جلوگيري از افزايش محدوده شهرها ( مصوبه مورخ ۱۰/۸/۷۸)
فصل ششم:نمونه های موردی
۶-۱-نمونه های داخلی
۶-۱-۱- موزه هنرهای معاصر تهران
۶-۱-۲ موزه زاهدان
۶-۲ نمونه های خارجی
۶-۲-۱ موزه ی تاریخ هلوکاست. موشه سفدی
۶-۲-۲ موزه یهود دانیل لیبسکیند
منابع فصل ششم
فصل هفتم :کانسپت و طراحی
۷-۱-طراحی
۷-۱-۱-كانسپت ها
۷-۱-۲- ايده و طرح نهايي
۷-۱-۳- طراحي معماري
۷-۲-ايده ها
۷-۳-سناريوهاي کانسپچوال ( مفهومي )
۷-۴-نظریه کوين روش مي گويد
۷-۵-نظریه :ادوارد لارابي بارنز مي گويد
۷-۶-سلسله مراتب کانسپت
۷-۷-انواع پنجگانه کانسپت
۷-۷-۱-کانسپت قياسي (Avalogies)
۷-۷-۲-استعارات و تشبيهات (کانسپت هاي استعاري) (Metaphores and Similes)
۷-۷-۳- (کانسپت هاي جوهري) Essences
۷-۷-۴-پاسخ مستقيم و حل مساله (کانسپت هاي برنامه اي) Prigrammatic
۷-۷-۵-ايده آل ها (کانسپت هاي ايده آل گرا)
۷-۸-کانسپت طرح
منابع و مآخذ
جهت مشاهده چکیده مطالب اینجا کلیک کنید.
جهت دانلود پروژه اینجا کلیک کنید.
نگارخانه:(با کلیک بر روی عکس مورد نظر با جزئیات بیشتر مشاهده کنید)
_____________________________________________