رساله طراحی خانه هنر
عنوان پروژه: رساله طراحی خانه هنر
در این پست از بزرگترین سایت تخصصی معماری (کدیار) ، به تشریح رساله طراحی خانه هنر در قالب ورد و در ۱۰۷ صفحه می پردازیم ،لذا قبل از بیان سرفصل های این رساله به توضیح مختصری از این رساله می پردازیم . با ما همراه باشید.
خانه هنر پديدهاي نوظهوري است كه در دوران معاصر نياز به چنين فضاهايي به شدت احساس ميشود، پس از انقلاب صنعتي و به ويژه در قرن بيستم استفاده دولتها به اين باور استقرار بود كه كسب و توسعه رفاه اجتماعي ارتباط تنگاتنگي با گسترس مرزهاي دانايي و بهرهگير از آنها در بخشهاي مختلف زندگي و ارتقاء سطح معرفت عمومي دارد. جايگاه خانه هنر در هر كشوري از ويژگي خاصي برخوردار است و دولتها نيز با ارج نهادن به مقام هنرمندان در جهت تقويت ادب و هنر را در كشور فراهم ميسازند.از اهداف خانه هنر، ايجاد زمينه تحقيقاتي در مباني نظري هنر ايراني و گرد هم آوردن سرمايههاي انساني در اين زمينه و مهيا ساختن امكان ارتباط چهره به چهره هنرمندان و محققان با يكديگر در قابل همايشهاي علمي است. شناسايي و تقويت هنر ديني و معنوي، مطالعه شاخصهاي توسعه هنري، تأكيد به جايگاه هنر در جامعه و تكريم شخصيت برجسته هنري، تقويت روح پژوهشي در زمينه هنر ايجاد انگيزه مناسب براي بروز خلاقيتها و نمونهسازي آثار هنري، شناختي هويت ملي در هنر و ايجاد زمينه براي تأمل و تفكر و گفتگو و طرح پرسش در زمينه هنر از جمله اهداف و وظايف خانه هنر است.
فهرست مطالب :
فصل اول : تعریف پروژه و شناخت موضوع طراحی
پيش درآمد
۱-۱) ماهيت و مقياس موضوع:
١-۳) ضرورت انجام موضوع:
١-۴) اهداف پژوهش:
۱-۱-۱-تعريف و خاستگاه هنر:
۱-۱-۲- تعريف فرهنك
۱-۱-۳- شناخت فرهنگ
الف. هويت فرهنگي
ب. اهداف و سياستهاي توسعه فرهنگي
۱-۱-۴- توسعه و تكامل فرهنگ
الف- بالا بردن رفاه عمومي
ب- اوقات فراغت
ج- اهداف گذران اوقات فراغت
۱-۱-۵- هنر سرچشمه فرهنگ
۱-۱-۶- رابطه فرهنگ و معماري
الف. تأثير فرهنگ در شكلگيري فضاي معماري
ب. معماري به عنوان بستر فرهنگ
۱-۱-۷-فرهنگ و معماري ايران
۱-۱-۸-فرهنگ و هويت
۱-۱-۹-فرم
۱-۱-۱۰- انسان و اثر هنري
۱-۱-۱۱- ايران و جايگاه هنرهاي بصري
الف- هنرهاي بصري د رايران قبل از اسلام
ب- هنرهاي بصري در ايران پس از اسلام:
نتيجه:
فصل دوم : موقعیت قرارگیری طرح
۱-۲-۱-بررسي كالبدي كلان شهري تهران:
۱-۲-۲-ويژگي طبيعي و جغرافيايي تهران:
۱-۲-۲-۲-راه کارهای طراحی اقليمی در تهران
جمع بندی: راه کارهای طراحی اقليمی در تهران
۱-۲-۳-اقليم سرد
۱-۲-۴-نقد و بررسي محيطي و مكانيابي سايت:
۱-۲-۴-۱-تاريخچه سايت:
الف-طرح جامع سابق تهران:
ب-حمل و نقل و شبكه راهها سايت مورد نظر (اراضي عباسآباد):
ج-برنامهريزي كاربري زمين در عباسآباد:
نتيجه گيري
فصل سوم : برنامه ریزی کالبدی
بخش اول
پيش درآمد برنامهريزي كالبدي
۱-۳-۱-استانداردهاي معماري:
۱-۳-۱-۱-فضاهاي نمايش:
۱-۳-۱-۳-نمايشگاه
۱-۳-۱-۳-۱-خصوصيات سالن نمايشگاه
۱-۳-۱-۳-۲-روشهاي مختلف بازديد هدايت شده:
۱-۳-۱-۳-۳-مسيرهاي حركت:
۱-۳-۱-۳-۴-تابلوهاي ثابت:
۱-۳-۱-۳-۵-نور نمايشگاه:
۱-۳-۱-۳-۶-كفپوشها:
۱-۳-۱-۳-۷-تجهيزات جنبي نمايشگاه:
۱-۳-۱-۴-سالن كنفرانس:
۱-۳-۱-۵-كافه تريا
۱-۳-۱-۶-طراحي سالن از ديدگاه آكوستيك
۱-۳-۱-۶-۱-قرارگيري در ساختمان
۱-۳-۱-۶-۲-فرم
۱-۳-۱-۶-۳-شيب كف سالن:
۱-۳-۱-۶-۴-صندليها:
۱-۳-۱-۶-۵-صحنه:
۱-۳-۱-۶-۶-مصالح:
۱-۳-۱-۶-۷–خروج از سالن:
۱-۳-۱-۶-۸-احكام مربوط به سطوح داخلي:
۱-۳-۱-۶-۹-سيستم تقويت صوتي:
۱-۳-۱-۶-۱۰-فضاي انتظار تماشاچيان
۱-۳-۱-۷-بخش انفورماتيك:
۱-۳-۱-۸-بخش سمعي بصري:
۱-۳-۱-۹- بخش آموزشي
آموزش نظري:
۱-۳-۱-۹-۱- كلاسهاي درس:
۱-۳-۱-۹-۲- اتاق سمينار:
۱-۳-۱-۹-۳- آموزش علمي:
الف -كارگاه طراحي و نقاشي:
ب- كارگاه نقاشي ديواري:
ج-كارگاه عمومي مجسمهسازي:
د-كارگاه عكاسي:
ه-كارگاه آفرينش (مجسمههاي نوري):
و-آزمايشگاه تجربههاي معماري:
ز- بخش اداري: –
۱-۳-۱-۹-۴-سالن چند منظوره
۱-۳-۲-ضوابط و مقررا ت شهرسازی و معماری جهت افراد معلول جسمی – حركتی
فصل چهارم : بررسی نمونه های موردی داخلی و خارجی
۱-۲-۱-مقدمهاي بر بررسي چند نمونه داخلی
۱-۲-۱-۱-فرهنگسراي خاوران
معرفي فرهنگسرا
ويژگيهاي بنا (مزايا و معايب)
۱-۲-۱-۲- فرهنگسراي نياوران
معرفي فرهنگسرا
ورودي
نگارخانه
بخش اداري
رستوران
سالن گوشه
كتابخانه
ويژگيهاي بنا (مزايا و معايب)
۱-۲-۲-معرفي نمونههاي خارجي
۱-۲-۲-۱- مركز هنري اوتما
۱-۲-۲-۲- مركز هنر و مطالعات بريتانيايي در دانشگاه يال
بخش دوم فصل چهارم : تحلیل سایت
تحلیل سایت
۴-۱- جهت گیری با توجه به اقلیم
۴-۲- شیب و توپوگرافی
۴-۳-ابعاد و اندازه و فرم زمین
۴-۴- زون بندی
۴-۵- دسترسی
۴-۶- کاربریهای اطراف
۴-۷- چشم انداز های محل
فصل پنجم : برنامه ریزی فیزیکی
بخش اول
۵۱-۱-لیست فضاهای پیش بینی شده در طبقات:
۵-۱-۲-لیست فضاهای پیش بینی شده در طبقات با مساحتهای لازم:
۵-۱-۴-دياگرام عملكردي روابط
۵-۱-۵- بررسي سازه پروژه
۵-۱-۵-۱- انتخاب سيستم سازهاي:
۵-۱-۵-۲- انتخاب نوع اسكلت سازه:
۵-۱-۵-۲-۱- سيستم اسكلت تمام فلزي:
۵-۱-۵-۲-۲- سيستم باربر بتني
-نتيجه:
۵-۱-۵-۳-پوشش سقف:
۵-۱-۵-۳-۱-پوشش تيرچه و بلوك:
۵-۱-۵-۳-۲- سيستم وافل:
۵-۱-۵-۴-خصوصيات سازهاي پروژه
۵-۱-۶- تأسيسات مكانيكي:
۵-۱-۶-۱- سيستم چيلر و هواساز:
۵-۱-۶-۳-سيستم كولر آبي:
۵-۱-۶-۴-سيستمهاي هواساز گرم:
۵-۱-۶-۵-سيستم تأمين آب گرم:
۵-۱-۶-۶- عايقبندي تأسيسات:
۵-۱-۷- آتشنشاني
۵-۱-۷-۱-طبقهبندي نوع آتشسوزي:
۵-۱-۷-۲-مواد خاموشكننده:
۵-۱-۷-۳- كاربرد خاموشكنندهها:
۵-۱-۷-۴- انتخاب سيستمهاي خاموشكننده:
۵-۱-۸- تأسيسات الكتريكي
۵-۱-۸-۱- شدت روشنايي:
۵-۱-۸-۲- انواع چراغها:
۵-۱-۸-۳- برق اضطراري
۵-۱-۸-۴- سيستم برقگير:
۵-۱-۸-۵- سيستم اعلام حريق:
۵-۱-۸-۶-سيستم شبكه كامپيوتري
۵-۲- بخش دوم ( مبانی نظری طرح
۵-۲-بخش مباني نظري طرح
۵-۲-۱-اصول معماری سنتی ایران :
۵-۲-۱-۱- درون گرایی
۵-۲-۱-۲- مرکزیت
۵-۲-۱-۳- پیوند معماری با طبیعت
۵-۳-۱-۴ -هندسه
۵-۳-۱-۵-تقارن
۵-۳-۱-۶-شفافیت و تداوم
۵-۳-۱-۷- راز و ابهام
۵-۳-۱-۸- اصل سلسله مراتب
۵-۳-۱-۹- انعکاس
۵-۳-۱-۱۰-اصل تضاد
۵-۳-۲- خصوصیات باغ ایرانی
۵-۳-۲- آب نما در باغ
۵-۳-۲-۲- نقش آب نما در محوطه سازی
۵-۳-۳- بشر و فضا
۵-۳-۳-۱- عناصر شاخص درک بصر ی فضا
۵-۳-۳-۲- انتخاب فرم
۵-۳-۴-آب و معماری
۵-۳-۴-۱- آب و آب نما
۵-۳-۴-۲- کاربرد آب در معماری ایران
۵-۳-۴-۳- خصوصیات آب
فصل ششم : (آلترناتیو – مبانی طرح)
۶-۱- الترناتیو
۶-۱-۲- آلترناتیو۲
۶-۱-۳- آلترناتیو ۳
۶-۱-۴- آلترناتیو ۴
۶-۲- مبانی طرح و روند طراحی
۶-۳- محور اصلی
۶-۴- ورودی
۶-۵ – توپوگرافی
۶-۶- حیاط مرکزی
۶-۷- گالری ها
۶-۸- فضاهای ارتباطی