رساله طراحی موزه آثار تاریخی
عنوان رساله : رساله طراحی موزه آثار تاریخی
فایل ذخیره شده : رساله در قالب ورد و در ۱۳۳ صفحه
در این پست از بزرگترین سایت تخصصی معماری (کدیار) ، به تشریح رساله طراحی موزه آثار تاریخی در قالب ورد و در ۱۳۳ صفحه می پردازیم ،لذا قبل از بیان سرفصل های این رساله , به چکیده ای در رابطه با رساله به صورت مختصروار اشاره میکنیم. با ما همراه باشید.
امروزه بر همه كس آشكار است كه يكي از عوامل مؤثري كه موجب رشد و ترقي يك جامعه از نقطه نظر فرهنگي مي گردد همانا موزه ها و مراكز فرهنگي مي باشد،لذا با توجه اينكه هر ساله تعداد زيادي از بازديدكنندگان خارجي و داخلي از بناي تاريخي معبد آناهيتا ديدن مي كنند و با توجه به قدمت اين بنا كه مربوط به دوره اشكانيان مي باشد ، احداث يك موزه با جاذبه هاي فرهنگي مختلف كه مي تواندباعث جذب توريست و ترويج فرهنگ جامعه شود انگيزه اصلي بنده براي انتخاب اين موضوع شد. در طراحي موزه ضمن الگو برداري از بناي تاريخي و مفاهيم معماري ايراني سعي در تنوع و نوگرايي در طرح خواهد شد.
شايد در ذهن عوام اين فكر شكل گرفته است كه موزه محلي است كه در آن صرفأ آثار عتيقه و قديمي را نگهداري مي كنند و داراي حجمي كسل كننده و مرده مي باشد اما امروزه موزه علاوه بر اين كه محلي براي نمايش آثار مي باشد مي تواند فضايي پرشور و داراي جاذبه هاي تفريحي و متنوع براي بازديد كنندگان باشد ،ليكن در طراحي موزه آثار آناهيتا سعي در ايجاد محيطي گرم و با جاذبه هاي فضايي و عملكردي متنوع شده است تا مراجعه كنندگان به موزه بتوانند در صورت تمايل به جستجو و كسب اطلاعات بيشتر بپردازند و در كنار اين چنين عملكرد هايي فضاهاي خدماتي مناسبي نسبت به امكان استراحت و تفريح مراجعه كنندگان در نظر گرفته شده است.
با توجه به اينكه آلودگي صوتي و لرزشهاي ناشي از حركت وسائط نقليه براي ساختمان موزه و اشياء داخل آن آزار دهنده است لذا ساختمان موزه آثار آناهيتا در پاركي كه در كنار بناي تاريخي نيز قرار دارد در نظر گرفته شده است ،تا ضمن استفاده از لطافت و پاكيزگي هواي چنين مكانهايي ،فراگيري و آموزش را در كنار استراحت و تفريح براي بازديد كنندگان فراهم آورد.
فهرست مطالب :
چکیده
بخش اول : مطالعات مربوط به شناخت
فصل اول :تعاريف
۱- ۱-۱- تعريف موزه
۱-۱-۲- تاريخچه موزه
۱-۱-۲-۱- تاريخچه موزه در جهان
۱-۱-۲-۲- تاريخچه موزه در ايران
۱-۱-۳- اصول مورد توجه در موزه ها
۱-۱-۴- بازديد کنندگان موزه
۱-۱-۵- اصول توسعة صنعت موزه داري در كشور
۱-۱-۶- اصول توريسم و گردشگردي
۱-۱-۶- محل و ساختمان موزه
فصل دوم: مطالعات استان و شهرستان
۱-۲-۱- مطالعات استان
۱-۲-۱-۱- موقعيت استان
۱-۲-۱-۲ – آب و هواي استان کرمانشاه
۱-۲-۱-۳- جنگل ها و مراتع
۱-۲-۱-۴ – جمعيت
۱-۲-۱-۵ – ساختمان سني جمعيت
۱-۲-۱-۶-گردشگري
۱-۲-۱-۷- جاذبه هاي طبيعي استان
۱-۲-۱-۸- جاذبه هاي فرهنگي-تاريخي
۱-۲-۱-۹- آثار مثبت توسعه گردشگري در استان
۱-۲-۱-۱۰- صنايع دستي
۱-۲-۲- مطالعات شهرستان
۱-۲-۲-۱- معرفي شهرستان
۱-۲-۲-۲– پيشينه تاريخي
۱-۲-۲-۳ – آثار تاريخي
۱-۲-۲-۴- وجه تسميه
۱-۲-۲-۵- فرهنگ
۱-۲-۲-۶ – جمعيت
۱-۲-۳- معرفی بنای تاریخی معبد آناهيتا
۱-۲-۳-۱ – وجه تسميه آناهيتا
۱-۲-۳-۲- معابد آناهيتا در دوره اشکاني
۱-۲-۳-۳- معبد آناهيتا از ديدگاه مورخين و جهانگردان
۱-۲-۳-۴ – معماري معبد آناهيتا
۱-۲-۳-۵ – قدمت
۱-۲-۳-۶ – دوره اسلامي
۱-۲-۴- مطالعات اقلیمی
۱-۲-۴-۱- موقعيت اقليمي شهرستان
۱-۲-۴-۲- تابش آفتاب
۱-۲-۴-۳ – باد
۱-۲-۴-۴- تنظيم جداول ماهوني
۱-۲-۴-۵- نتيجه مطالعات اقليمي
فصل سوم: نمونه هاي مشابه
۱-۳-۱- موزه ملي ايران
۱-۳-۱-۱- تاريخچه
۱-۳-۱-۲- طرح معماري موزه
۱-۳-۱-۳- انتخاب محل
۱-۳-۱-۴- فضاهاي فيزيکي
۱-۳-۱-۵- نور
۱-۳-۱-۶- سيرکولاسيون
۱-۳-۲ – موزه آثار تاريخي آرلس –پاريس
۱-۳-۲-۱- قرارگيري در سايت
۱-۳-۲-۲- طرح معماري
۱-۳-۲-۳- فضاهاي فيزيکي موزه
۱-۳-۲-۴- نور
۱-۳-۲-۵- رنگ
فصل چهارم: تحليل زمين طرح
۱-۴-۱-موقعيت سايت
۱-۴-۲-ويژگي ها
۱-۴-۳- دسترسي ها
۱-۴-۴-نيرو هاي سايت
۱-۴-۴-۱- باد غالب
۱-۴-۴-۲- تابش آفتاب
۱-۴-۴-۳- توپوگرافي
۱-۴-۴-۴- بناهاي تاريخي
۱-۴-۴- ۵- فضاي سبز
۱-۴-۴-۶- ديد و منظر
۱-۴-۵- نتيحه گيري
۱-۴-۵-۱- جهت گيري ساختمان در سايت
۱-۴-۵-۲- بررسي فرم ساختمان در سايت
فصل پنجم : فضا ها و استانداردها
مقدمه
۱-۵-۱- تالار ورودي
۱-۵-۲-گالريها يا تالار نمايش آثار
۱-۵-۲-۱ – گالري ها
۱-۵-۲-۲ – بررسي نور در گالري
۱-۵-۲-۳- ديوار و كفپوش تالارها
۱-۵-۲-۴ – تقسيم فضا در نمايشگاه
۱ -۵-۲-۵- ويترين
۱-۵-۲-۶- ارتفاع مناسب براي ديدن
۱-۵-۲-۷- نحوه نمايش آثار
۱-۵-۲-۸- محاسبه سطح اختصاص يافته به گالري ها
۱-۵-۳- بخش اداري
۱-۵-۳-۱- ريز فضاها
۱-۵-۳-۲- استانداردهاي فضاهاي اداري خدماتي
۱-۵-۳-۳- محاسبه سطح اختصاص يافته به بخش اداري
۱-۵-۴- بخش آموزش و تبادل اطلاعات
۱-۵-۴-۱-فضاي آموزش
۱-۵-۴-۲-سالن چند منظوره
۱- ۵- ۵-کتابخانه
۱-۵-۶- بخش نگهداري و مرمت آثار
۱-۵-۶-۱- آزمايشگاه
۱-۵-۶-۲- انبار و مخزن آثار
۱-۵-۷- چايخانه و كافه تريا
۱-۵-۸ – نتيجه گيري
۱-۵-۹- دياگرام روابط فضاها
۱-۵-۱۰- تجهيزات فني و تاسيسات موزه
۱-۵-۱۰-۱- سيستم برق
۱-۵-۱۰-۲- سيستم تهويه
۱-۵-۱۰-۳- مقابله با سرقت
۱-۵-۱۰-۴- مقابله با آتش سوزي
۱-۵-۱۰-۵- آسانسور و بالابر
بخش دوم : طراحی
فصل اول: مباني نظري
۲-۱-۱- درباره ي معماري
۲-۲-۲- نگرشي به معماري رايج در جهان
۲-۱-۳- نوگرايي يا سنت
۲-۱-۴-نتيجه گيري
۲-۱-۵- الهام و برداشت از مفاهيم بنيادي معماري ايران
۲-۱-۵-۱- درونگرايي
۲-۱-۵-۲- هندسه
۲-۱-۵-۳- مركزيت
۲-۱-۵-۴- تعادل موزون
۲-۱-۵-۵- شفافيت و تداوم
۲-۱-۵-۶- انعكاس
۲-۱-۵-۷- راز و ابهام
فصل دوم: روند طراحي
۲-۲-۱- كانسپت كلي طرح موزه
۲-۲-۲- نوآوري در طرح
۲-۲-۳- تأثير مطالعات بر طرح
۲-۲-۳-۱ – اقليم
۲-۲-۳- ۲-زمين طرح
۲-۲-۳-۳ – سير كولاسيون
۲-۲-۳-۴- نور
۲-۲-۴-نتيجه گيري
فصل سوم : بررسي نقشه ها
۲-۳-۱-بررسی پلان موزه
۲-۳-۲- بررسی نور
۲-۳-۳- بررسی نماها
۲-۳-۴- قرار گیری در سایت
۲-۳-۵- سازه
فهرست منابع نقشه ها
فهرست منابع شکل ها
فهرست منابع تصاویر
جهت مشاهده قسمتی از مطالب اینجا کلیک کنید.
جهت دانلود پروژه اینجا کلیک کنید.
نگارخانه:(با کلیک بر روی عکس مورد نظر با جزئیات بیشتر مشاهده کنید)
_____________________________________________