رساله و مطالعات دهکده هنرمندان
عنوان رساله : رساله و مطالعات دهکده هنرمندان
در این پست از بزرگترین سایت تخصصی معماری (کدیار) ، به تشریح رساله و مطالعات دهکده هنرمندان در قالب ورد و در ۱۱۹ صفحه می پردازیم ،لذا قبل از بیان سرفصل های این رساله به مقدمه این رساله به صورت مختصروار اشاره میکنیم. با ما همراه باشید.
دهکده هنرمندان ، مجموعه ای است فرهنگی – هنری که دارای بخش های تخصصی در زمینه موسیقی ، معماری ، نقاشی و تئاتر می باشد که امکان ایجاد ارتباط بین هنرمندان و تبادل اطلاعات و بالا بردن سطح معلومات عمومی مردم را فراهم می سازد و گوشه ای از نیاز های هنرمندان جامعه را بر طرف می کند. در کنار بخش های تخصصی ، بخش هایی از قبیل کتابخانه با محوریت منابع هنری ، فروشگاه ، سینما ، موزه ، گالری ، آمفی تئاتر ، سایت اینترنتی ، کافی شاپ و آمفی تئاتر روباز در سایتی مطلوب نیز می باشد که قابلیت سرویس دهی به قشر قابل توجهی از هنرمندان جامعه را دارد .
آثار معماري به حدي جزي از محيط زندگي روزمره ما تبديل شده اند كه در نظر ما به صورت موهبتي طبيعي تلقي مي شوند ، و تا زماني كه كسي ما را به تماشاي آن فرا نخواند به ندرت متوجه شان مي شويم . مردم از هزاران سال پش با چگونگي محصور كردن فضايي خاص براي انجام دادن كارهاي گوناگون زندگي خويش آشنا بوده اند .
موزه ها ، سالن هاي كنسرت ، سالن هاي نمايش ، گالري ها ، تآتر ها نيز از اين دسته فضاه مي باشند .اين فضاها صرفا به عنوان فضاهاي مختص رويداد فرهنگي نيستند بلكه شاخص هاي فرهنگي به شمار مي آيند كه شان و منزلت طراحي و معماري را منعكس مي كند .
ساختمان هايي كه روزي چيزي نبودند جز ملك طلق طبقات ممتاز جامعه و خبرگان ، اكنون براي جلب توجه عموم جامعه گوي سبقت را از يكديگر مي ربايند و نيروي محرك شان هم از درون و هم از خارج خود هنر ها ت.ليد مي شوند .
در ميان تمام هنرها فقط در هنر معماري است كه مساله فضا بيش از هر جنبه ديگري توجه ما را به خود جلب مي كند . مهندس معمار فضاهاي محصور كننده را گروه بندي مي كند و همواره كاركرد بنا ، طرز ساختمان و مصالح آن و البته طزح يعني عامل پيوند دهنده دو عنصر ديگر را در نظر مي گيرد . ما براي آن كه معماري را تجربه كنيم يا به تماشايش مي رويم يا در درون و اطرافش حركت مي كنيم به طوري كه فضا و بدنه هنر يا بناي معماري را يكجا حس و درك مي كنيم .
فهرست مطالب :
چکیده
مقدمه
اهميت و ضرورت انتخاب موضوع
فصل اول : شناخت ، تاریخچه ، تعاریف
۱-۱ تاریخچه
۱-۱-۱ اصطلاح و تعریف
۱-۱-۲ تعریف موزه
۱-۱-۳ محل وساختمان موزه
۱-۱-۴ عناصر فضایی موزه
بخش های مختلف موزه
۱-۱-۴-۱٫ تالار ورودی :
۱-۱-۴-۲٫ لابی و عناصر وابسته به آن :
۱-۱-۴-۳ گیشه فروش بلیط
۱-۱-۴-۴ فضای انتظار و نشیمن
۱-۱-۴-۵ گالری ها یا تالارهای نمایش آثار
۱-۱-۴-۶ ویترین :
۱-۱-۵ ترتیب قرارگیری اشیا :
۱-۱-۶ مراکز جنبی موزه ها
۱-۱-۷ کتابخانه و مرکز نگهداری اسناد
۱-۱-۸ انبار و مخزن
۱-۱-۹ کارگاه
۱-۱-۱۰ آزمایشگاه
۱-۱-۱۰-۱ ویژگی های آزمایشگاه
۱-۱-۱۱ چایخانه و کافه تریا
۱-۱-۱۲ بخش اداری
۱-۱-۱۳ نحوه ارائه و نمایش آثار
۱-۱-۱۴ نور در موزه
۱-۱-۱۴-۱ فاکتور فرسودگی به وسیله ی پرتو نور
۱-۱-۱۴-۲ درجه حساسیت اشیا به نور
۱-۱-۱۵ نقاشی ها (اعم از آبرنگ یا رنگ روغن)
۱-۱-۱۶ انواع پارچه
۱-۱-۱۷ کاغذ
۱-۱-۱۸ چوب
۱-۲۳-۱-۱ نور طبیعی
۲-۲۳-۱-۱ نور الکتریکی
۱-۱-۲۳-۳ مسیرهای حرکتی
۱-۱-۲۴ تجهیزات فنی و تاسیسات موزه
۱-۱- ۲۵سیستم تهویه
۱-۱-۲۶ تنظیم شرایط محیطی
۱-۱-۲۷ اکوستیک
۱-۱-۲۸آسانسور و بالابر
۱-۱-۲۹ حفاظت و امنیت موزه
۱-۱-۲۹-۱ مقابله با سرقت
۱-۱-۳۰ مقابله با آتش سوزی
۱-۲ گالری
۱-۳ طراحی فضاهای کتابخانه در جهان
۱-۳-۱ کتابخانه
۱-۳-۲ انواع کتابخانه ها :
– کتابخانه های آکادمیک :
– کتابخانه های دانشگاهی
– کتابخانه های عمومی
– کتابخانه های ملی
– کتابخانه های مدارس
۱-۳-۳ فضاهای مورد نیاز در طراحی کتابخانه
۱-۳-۵ قفسه بندی کتب
۱-۳-۶ سیستم های جابجایی کتب
۱-۳-۷ سالن های مطالعه
۱-۳-۸ اتاق های مطالعه شخصی
۱-۳-۹ بخش آرشیو و بایگانی
۱-۳-۱۰ تهویه هوا در کتابخانه ها
۱-۳-۱۱منیت در کتابخانه ها
۱-۳-۱۲ کنترل در کتابخانه ها
– امکانات خارج از بخش کنترل شده شامل
۱-۳-۱۳ طراحی و نور در کتابخانه ها
۱-۴ تاریخچه تئاتر
فصل دوم : نبوغ
۲-۳ سلسله مراتب هنرها
۲-۴ موسیقی
۲-۵ معماری
۲-۶ معماری موسیقی مجسم
۲-۷ ارتباط معماری و موسیقی
۲-۸ الهامات موسیقایی
۲-۹ از معماری تا موسیقی
فصل سوم : مصادیق طرح
۴-۱ موزه سانتوري
۴-۲ باغ هنر هاي زيبا
۴-۳ مرکز هنرهای معاصر
۴-۴ شهر موسیقی پورتو
۴-۵ میدان داروینی
۴-۶ پردیس سینمایی پارک ملت
۴-۶-۱ کانسپت سازه ای
۴-۷ موزه ملی ایران باستان
۴-۷-۱ تاریخچه
۴-۷-۲ موقعیت و معماری ساختمان موزه
۴-۷-۳ بخش های مختلف موزه
۴-۷-۴ تالارهای اصلی موزه
۴-۷-۴-۱بخش لرستان
۴-۷-۴-۲ تالار کتیبه ها
۴-۷-۳ طرح بازسازی موزه
۴-۸ کتابخانه و مرکز رسانه ای رنسی ، فرانسه ۲۰۰۴
فصل چهارم : مطالعات وضع موجود
۵-۱ شیراز
۵-۱-۱ آب و هوا
۵-۱-۲ دین
۵-۱-۳ فرهنگ
۵-۱-۴ جاذبههای تاریخی
۵-۱-۵ جاذبههای طبیعی
۵-۱-۶ جاذبههای مذهبی
۵-۱-۷ فضای سبز
۵-۱-۹ سینما
۵-۱-۱۰ موزهها
۵-۱-۱۱ مراکز آموزش عالی و دانشگاهها
۵-۲ مطالعات اقليمي
۵-۲-۱ اقلیم
۵-۲-۲ معماری و اقلیم
۵-۲-۳ حوزه های اقلیمی
۵-۲-۴ تقسیمات اقلیمی در جهان
۵-۲-۵ تقسیمات اقلیمی در ایران
۵-۲-۶ تقسیمات چهار گانه اقلیم ایران
۵-۲-۷ اقلیم گرم و خشک
۵-۲-۸ نیاز به تهویه در ساختمان با توجه به نوع اقلیم
۵-۲-۹ فرم سازی در اقلیم گرم و خشک
۵-۳ سایت طرح
۵-۳-۱ دلایل انتخاب سایت
۵-۳-۲ تحلیل سایت
۵- ۴ نمودار عملكردي
۵-۴-۱بخش اداري
۵-۴- ۲ آمفي تئاتر رو باز
۵-۴-۳ كافي شاپ
۵-۴-۴ كتابخانه
۵-۴-۵ موزه
۱۵-۴-۶ سينما
۵-۴-۷ آمفي تئاتر
۵-۴-۸ بخش موسيقي
۵-۴-۹ بخش نقاشي
۵-۴-۱۰ بخش معماري
۵-۴-۱۱ پارکینگ
۵-۴-۱۲ سایت کامپیوتری
۵-۴-۱۳ فروشگاه
۵-۵ نمودار ماتریس سازگاری اجزا
فصل پنجم : بهانه های طرح
فصل ششم : مدارک طرح
آمفی تئاتر ، سینما ، کتابخانه و موزه
فروشگاه
فضاهای آموزشی ، اداری و کافی شاپ
مصالح پوشش و نازک کاری
تحلیل هندسی حجم اصلی
تحلیل حجم هندسی موزه
سخن آخر
منابع و مآخذ
جهت مشاهده چکیده مطالب اینجا کلیک کنید.
جهت دانلود پروژه اینجا کلیک کنید.
نگارخانه:(با کلیک بر روی عکس مورد نظر با جزئیات بیشتر مشاهده کنید)
_____________________________________________