خانه / پلان/ رساله / رساله طراحی موزه فرهنگ ایرانی

رساله طراحی موزه فرهنگ ایرانی

رساله طراحی موزه فرهنگ ایرانی

عنوان پروژه : رساله طراحی موزه فرهنگ ایرانی

فایل ذخیره شده: در قالب ورد و در ۳۳۹ صفحه

حجم فایل: ۵۹٫۱  MB

در این پست از بزرگترین سایت تخصصی معماری (کدیار) ، به تشریح رساله طراحی موزه فرهنگ ایرانی در قالب ورد و در ۳۳۹ صفحه  می پردازیم ،لذا قبل از بیان سرفصل های این رساله به توضیح مختصری از این رساله می پردازیم . با ما همراه باشید.

هنر، علاوه بر جنبه هاي زيبايي شناسانه و فردي ، مي تواند نشاندهنده ي آرمانها،انديشه ها و حتي ويژگي هاي اجتماعي وروحيه حاكم بريك جامعه در زمان خاص خود باشد. از اين رو به نظر مي رسد هنر معاصر هر كشور بازتاب انديشه هاي انسان معاصر و بيان كننده ي ويژگي هاي اجتماعي و فرهنگي روز است. از طرفي در ايران با توجه به تاريخ و هنر غني در گذشته به هنر معاصر كمتر توجه شده و وجود فضايي به عنوان موزه هنر معاصر ايران ضروري به نظر مي رسد. علاوه بر اين فضايي به عنوان موزه ي هنر معاصر كه در آن به صورت خاص آثار هنرمندان ايراني به نمايش گذاشته شود به طور ملموس تر و نزديك تري با بستر فرهنگي جامعه ارتباط برقرار مي كند. كه اين مطلب مي تواند در جذب مخاطبان مؤثرباشد. نوع نگاه به اين پروژه بر اساس شكل زندگي در موزه اي به عنوان موزه ي  فرهنگ و هنر ایرانی ( نگرشی نوین به آیین و فرهنگ ایرانی )مي باشد كه عبور و مكث براي توجه و نگريستن است. بر اين اساس موزه ي طراحي شده ازيك مسير ممتد كه به تالارهاي نمايش تفكيك شده ميرسند، تشكيل شده است. همچنين جلب مخاطب از اقشار مختلف، ارتباط بيشتر با شهر، پويايي و زنده بودن ساختمان موزه از جنبه هاي مهم در طراحي بوده است. از اين رو سايت پروژه در نزدیکی بزرگراه حکیم و بلوار الهام انتخاب شده كه این محدوده فاقد امکانات فرهنگی و هنری مي باشد. همچنين سعي شده از ظرفيت هاي سايت در طراحي و جذب مخاطبان استفاده شود، توجه به نوع همسايگي ها، استفاده از ظرفيت هاي بام براي فضاهاي عمومي اقداماتي بوده كه در اين جهت صورت گرفته است.

فهرست مطالب:

فصل اول:مبانی نظری هنر(تعاریف و مفاهیم)……..۲

۱٫تعریف هنر………………………………….۳

۲٫واژه شناسی هنر……………………………..۴

۳٫هنرهای زیبا و انواع آن………………………۵

۴٫تعامل هنر و جامعه در تاریخ ایران……………..۸

۵٫اهمیت توجه به هنر در جامعه………………….۱۲

۶٫طراحی موزه………………………………..۱۹

۷٫سخنی از ماریوبوتا در ایران………………….۲۰

۸٫تعریف موزه………………………………..۲۱

۹٫تعریف لغوی موزه……………………………۲۱

۱۰٫مفهوم موزه……………………………….۲۳

۱۱٫تعریف اصطلاحی موزه…………………………۲۴

۱۲٫هدف نمایش………………………………..۲۵

۱۳٫پیدایش موزه………………………………۲۸

۱۴٫تاریخچه پیدایش موزه در جهان………………..۲۸

۱۵٫تاریخچه پیدایش موزه در ایران……………….۳۳

۱۶٫موزه در بینش اسلامی………………………..۳۶

۱۷٫موزه مکان فرصتهای استثنایی…………………۳۷

۱۸٫تغییر امری حیاتی………………………….۳۷

۱۹٫برنامه ریزی به معنای مهار و هدایت تغییرات……۳۷

۲۰٫ثبات و تغییر……………………………..۳۸

۲۱٫ارزش و سنت……………………………….۳۸

۲۲٫شواهد تغییرات فرهنگی………………………۳۹

۲۳٫سرعت تغییرات…………………………….۳۹

۲۴٫موزه خزینه اطلاعات از تغییرات فرهنگی………..۴۰

۲۵٫نقش آموزشی موزه ها……………………….۴۱

۲۶٫راز موفقیت موزه ها……………………….۴۲

فصل دوم : استانداردها و ضوابط طراحی……….۴۳

۱٫انواع موزه ها…………………………۴۴

۲٫موزه فضای باز…………………………۴۴

۳٫موزه مردم شناسی……………………….۴۵

۴٫کاخ موزه ها…………………………..۴۵

۵٫موزه های هنری…………………………۴۵

۶٫موزه های هنر مدرن……………………..۴۶

۷٫موزه های تخصصی………………………..۴۶

۸٫موزه های علوم و تاریخ طبیعی…………….۴۷

۹٫موزه های محلی یا منطقه ای………………۴۷

۱۰٫موزه های سیار………………………..۴۷

۱۱٫پارک موزه ها…………………………۴۷

۱۲٫موزه های نظامی……………………….۴۸

۱۳٫موزه های اندیشمندان…………………..۴۸

۱۴٫موزه های تاریخی………………………۴۹

۱۵٫مکان یابی موزه……………………….۵۰

۱۶٫مقیاس عملکردی………………………..۵۱

۱۷٫مخاطبین موزه ها………………………۵۱

۱۸٫مکان یابی موزه ها در داخل شهر………….۵۱

۱۹٫آشنایی با موزه ها و گالریهای آثار هنری….۵۴

۲۰٫فضاهای موزه………………………….۵۸

۲۱٫تالار ورودی یا لابی……………………۵۹

۲۲٫گالریها یا تالار های نمایش آثار………..۶۱

۲۳٫نورپردازی گالریها……………………۶۴

۲۴٫تنظیم شرایط محیطی……………………۶۸

۲۵٫تهویه مطبوع…………………………۶۸

  1. آکوستیک……………………………۶۹

۲۷٫حریق……………………………….۶۹

۲۸٫استانداردهای طراحی آمفی تئاتر…………۷۰

۲۹٫کارگاههای طراحی و نقشه کشی……………۸۱

۳۰٫کلاسهای نقاشی و مدلسازی……………….۸۲

۳۱٫کارگاههای مجسمه سازی…………………۸۲

۳۲٫کتابخانه……………………………۸۵

۳۳٫تاریخچه کتابخانه در جهان……………..۸۶

۳۴٫تاریخچه کتابخانه در ایران…………….۹۰

۳۵٫انواع کتابخانه ها……………………۹۱

۳۶٫مباحث کیفی طراحی کتابخانه…………….۹۶

۳۷٫مباحث کمی طراحی کتابخانه……………..۹۶

۳۸٫فضاهای کتابخانه و عملکرد آنه در طراحی….۱۰۷

۳۹٫دفاتر اداری…………………………۱۱۷

۴۰٫نکاتی در باب معماری موزه……………..۱۲۰

فصل سوم : نمونه های مشابه………………۱۲۲

۱٫موزه هنر میلواکی (سانتیاگو کالاتروا)……۱۲۳

۲٫موزه هنر کیاسماهلیسنکی (استون هال)…….۱۲۹

۳٫موزه هنرهای معاصر (کامران دیبا)……….۱۳۶

۴٫موزه سولومن گوگنهایم (فرانک لوید رایت)…۱۵۴

۵٫موزه عالی هنر (ریچارد مایر)…………۱۶۸

۶٫موزه کمبیل (لوئی کان)………………۱۸۹

۷٫موزه هنر ELI AND EDYTHE (زاها حدید)….۲۰۵

۸٫موزه هنر فورث ورث (تادائو آندو)……..۲۱۲

۹٫بخش جدیدموزه هنر ORDRUPGAARD ………218

۱۰٫موزه هنرهای معاصر نیتروی(نیمایر)……۲۲۵

فصل چهارم : مطالعات بستر طرح………….۲۲۹

۱٫ویژگیهای جغرافیایی شهر تهران………..۲۳۰

۲٫موقعیت طبیعی شهر تهران……………..۲۳۰

۳٫ویژگیهای اقلیمی شهر تهران…………..۲۳۲

۴٫دما و رطوبت……………………….۲۳۲

۵٫بارندگی…………………………..۲۳۴

۶٫وزش باد…………………………..۲۳۵

۷٫شرایط حرارتی در فضاهای آزاد…………۲۳۹

۸٫شرایط حرارتی در فضاهای داخلی………..۲۴۱

۹٫توپوگرافی…………………………۲۴۳

۱۰٫آبهای سطحی……………………….۲۴۴

۱۱٫آبهای زیر زمینی…………………..۲۵۴

۱۲٫مطالعات زمین شناسی………………..۲۴۷

۱۳٫خطر زمین لرزه گسترده تهران…………۲۵۰

۱۴٫جهت گیری ساختمان در رابطه با اقلیم….۲۵۲

۱۵٫فرم ساختمان در رابطه با اقلیم………۲۵۲

۱۶٫جهت در سایبان…………………….۲۵۳

فصل پنجم : روند طراحی………………۲۵۴

۱٫بخشهای طراحی و برنامه فیزیکی………۲۵۵

۲٫واحد مالی و اداری………………..۲۵۵

۳٫واحد خدماتی و پشتیبانی……………۲۵۷

۴٫واحد معرفی و آموزش……………….۲۵۸

۵٫واحد موزه داری…………………..۲۶۰

۶٫عکس های هوایی زمین……………….۲۶۱

۷٫دلایل انتخاب سایت…………………۲۶۳

۸٫تحلیل سایت………………………۲۶۴

۹٫دسترسی ها……………………….۲۶۵

۱۰٫سایت پلان……………………….۲۶۶

۱۱٫تفکیک بندی فضاها براساس عملکرد……۲۷۵

۱۲٫پلانهای اندازه گزاری……………..۲۸۱

۱۳٫پلانهای مبلمان…………………..۲۸۷

۱۴٫برش A_A………………………..293

۱۵٫برشB_B…………………………294

۱۶٫نماها………………………….۲۹۵

عکس از فضاهای داخلی و خارجی موزه…۲۹۸

فصل ششم  : طراحی براساس اصول طراحی باغ ایرانی

۱٫مقدمه…………………………۳۰۹

۲٫تعاریف مربوط به باغ…………….۳۰۹

۳٫باغهای ایرانی………………….۳۱۳

۴٫باغهای صفوی یا شاه عباسی………..۳۱۳

۵٫باغهای ایرانی و ویژگیهای آن……..۳۱۶

۶٫هندسه باغهای ایرانی………………..۳۱۶

۷٫آب در باغ ایرانی…………………..۳۱۹

۸٫گیاهان باغ………………………..۳۲۲

۹٫اشکال باغ…………………………۳۲۳

۱۰٫باغهای منظم………………………۳۲۳

۱۱٫باغهای نامنظم…………………….۳۲۴

۱۲٫اصول بنیادی طراحی باغ……………..۳۲۵

۱۳٫خط یا محور……………………….۳۲۵

۱۴٫فرم……………………………..۳۲۶

۱۵٫بافت…………………………….۳۲۶

۱۶٫رنگ……………………………..۳۲۷

۱۷٫مقیاس……………………………۳۲۷

۱۸٫تنوع…………………………….۳۲۸

۱۹٫توالی……………………………۳۲۸

۲۰٫تعادل……………………………۳۲۹

۲۱٫آب در طراحی پارک………………….۳۲۹

۲۲٫آب در باغ ایرانی………………….۳۳۰

۲۳٫آب و روانشناسی……………………۳۳۱

۲۴٫آب و انعکاس………………………۳۳۲

۲۵٫استخر……………………………۳۳۴

۲۶٫آب نما…………………………..۳۳۵

۲۷٫چشمه…………………………….۳۳۵

۲۸٫برکه یا باغچه های ابی……………..۳۳۵

۲۹٫آبشار و جویبار……………………۳۳۶

۳۰٫فواره………………………………۳۳۷

۳۱٫آب و مجسمه………………………….۳۳۸

۳۲٫آب و حیاط وحش……………………….۳۳۸

منابع…………………………………۳۳۹

جهت مشاهده چکیده مطالب اینجا کلیک کنید.

جهت دانلود پروژه  اینجا کلیک کنید.

ارسال به دوستان در تلگرام

نگارخانه:(با کلیک بر روی عکس مورد نظر با جزئیات بیشتر مشاهده کنید)

مطلب پیشنهادی

پایان نامه ارشد معماری طراحی مجتمع مسکونی میان مرتبه با رویکرد بکارگیری بهینه بالکن در جهت کاهش مصرف انرژی

پایان نامه ارشد معماری طراحی مجتمع مسکونی میان مرتبه با رویکرد بکارگیری بهینه بالکن در جهت کاهش مصرف انرژی

پایان نامه ارشد معماری طراحی مجتمع مسکونی میان مرتبه با رویکرد بکارگیری بهینه بالکن در …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
.

Powered by themekiller.com