اصول و مبانی طراحی نوین در بافت های تاریخی
عنوان درس: روشهای طراحی و تولید صنعتی
عنوان پروژه :اصول و مبانی طراحی نوین در بافت های تاریخی
فرمت ذخیره شده: پاورپونت ۷۰ اسلاید
با سلام خدمت تمامی دوستان و همراهان همیشگی کدیار ، در این پست قصد توضیح و تشریح اصول و مبانی طراحی نوین در بافت های تاریخی بپردازیم. به طور کلی آنچه که باید در طراحی بافت های قدیمی به آن توجه داشت عدم تقلید صرف از بناهای تاریخی و سبک های گذشته است؛ به طوری که ضمن سازگاری با بناهای تاریخی و احترام به خصوصیت آنها، از سبک هایی که بیان کننده روح زمان خود هستند بهره برد.در ادامه ی این پست از بزرگترین وب سایت تخصصی معماری کدیار بیشتر با این موضوع آشنا خواهیم شد.با ما همراه باشید.
اصول و مبانی طراحی نوین در بافت های تاریخی
زمینه گرایان معتقدند که اجزای کالبدی شهر زیر پوشش نیروها یا ویژگی های درونی خود نمی باشند. بلکه به محیط و مجموعه پیرامون آن وابسته هستند. از این رو نمی توان فقط در جستجوی خواص و ابعاد پدیده ها بود و به جوهر پدیده ها بدون توجه به بعد زمان و زمینه ای که در آن قرار دارند نگریست.
ابعاد مورد بررسی در زمینه گرایی:
زمینه کالبدی
زمینه تاریخی
زمینه فرهنگی-اجتماعی
زمینه گرایی یکی دیگر از دیدگاههای کل گرا در معماری و شهرسازی است که به زمینه به عنوان رویدادی تاریخی می نگرد.
زمینه جایی ست که معماری و شهرسازی را به هم مربوط می سازد. گرایش شهرسازان به ساخت و ساز در ”مجموعه موجود“ به معنی در هم بافتن نو و کهنه به نحوی است که بتواند یک کل زنده و مطلوب ایجاد کند. پس باید تعهد خاصی نسبت به مساله ورود معماری جدید در درون زمینه موجود احساس شود.
آنتونی تاگنات نوآوری در زمینه را با در نظر گرفتن قواعد زیر مجاز می شمارد:
- سازگاری مقیاس عناصر با زمینه
- پیوستگی نما به منظور ایجاد رابطه میان بناها
- ارتفاع طبقات و سلسله مراتب بلندی بناها
- انسجام تک بنا
- ردیفی شدن بازشوها
- انتخاب٬ کاربرد و ترکیب مصالح
- سیمای بام خانه ها
- نسج و رنگ بناها
- تنوع محلی
- آب و هوا و گیاهان
زمینه فرهنگی-اجتماعی:
از جمله کسانی که مطالعه خود را بر اهمیت زمینه فرهنگی در شکل شهر متمرکز ساخته اند٬ امس راپپرت می باشد.به گفته راپپرت سازماندهی محیط مصنوع سازماندهی معنی هم هست که در آن ویژگی های کالبدی نظیر مصالح٬ رنگ٬ ارتفاع٬ اندازه و مقیاس٬ خاصیت ارتباطی و نمادین دارد. عناصر کالبدی در محیط معانی متفاوت دارند و این معانی به طور نظام یافته ای به فرهنگ پیوند خورده اند. مردم در مجموعه های کالبدی متفاوت هنجارهای رفتاری متناسب با آن را که توسط فرهنگ تعریف شده انجام می دهند. آنها بر اساس قرائتشان از محیط عمل می کنند٬ باید این زبان را فهمید و آن را مبنایی برای ایجاد اشکال در محیط شهری قرار داد.
محور اصلی رویکرد معنی شناسی در سوالات زیر خلاصه شده است:
- مردم شهر را چگونه تجربه و تفسیر می کنند؟
- چگونه به آنچه ادراک می کنند معنی می دهند؟
- شهر را چطور فهم می کنند؟
- چطور به عناصر محیطی هویت می بخشند؟
- چطور محیطهای طراحی شده تصاویر ذهنی مطلوب را منعکس می کنند؟
- چطور رفتار را تحت تاثیر قرار می دهند؟
- و چطور انتخاب ها صورت می گیرد؟
ماده هشت منشور آتن:
– به سبک ساختمان های اطراف احترام بگذاریم
– حجم بناهای مجاور را در نظر بگیریم
– رنگ و نمای بنا را مورد توجه قرار دهیم
– بنایی را که بوجود می آوریم، باید خنثی یا فاقد جاذبه ای خاص باشد، از طرفی نباید
حجمش آن قدر باشد که تناسب بناهای باستانی مجاور را تحت الشعاع قرار دهد و از
نظر رنگ و فرم بر ساختمانهای اطراف تاثیر بگذارد.
در این پاورپونت اصول و مبانی طراحی نوین در بافت های تاریخی اطلاعات بیشتری راجع به این سبک طراحی معماری در ۷۰ اسلاید در قالب pptx(پاورپونت) وجود دارد.
اشتراک در تلگرام
نگارخانه:
————————————————————————————