خانه / دکوراسیون/طراحی / نحوه محوطه سازی

نحوه محوطه سازی

نحوه محوطه سازی

در محوطه سازی باید به نکات زیر توجه شود

  1. انتخاب خاک

  2. مصالح ساختمانی

  3. ساخت المان

  4. آلاچیق

  5. آبنما

  6. برکه

  7. استخر

  8. نهر

  9. کف سازی

  10. تاسیسات برقی

  11. تاسیسات مکانیکی

حال به توضیح هر کدام می پردازیم(در صورت تمایل به نگاه کردن عکس های زیبا از هر عنوان کافی است روی عنوان کلیک کنید):

  • انتخاب خاک در ساخت محوطه

در محوطه سازی در بخش های مختلف عناصر با نیروهای دینامیکی و استاتیکی متفاوتی در کنار هم قرار میگیرند که هر کدام از آنها نیاز های متفاوتی برای زیر سازی دارند و همچنین با توجه به ایجاد بستر کاشت گیاهان در محوطه سازی ، بررسی ، جمع آوری ، خاکبرداری و خاکریزی با مطالعه دقیق خاک موجود و همچنین استفاده از خاک مناسب درمحوطه سازی ، می تواند نقش مهمی در رشد و سهولت نگهداری گیاهان و استقامت عناصر در مقابل نیرو های ذکر شده داشته باشد .

  • مصالح ساختمانی در ساخت محوطه

خوشبختانه امروزه تولید و نوآوری مصالح در بخش ساختمان با توجه به رونق ساختمان سازی در جامعه با رشد سریعی روبرو است ؛ اما شناخت وانتخاب صحیح مصالح برای محوطه سازی امرییست مهم که علاوه بر حس زیبایی شناسی درمحوطه سازی نیاز به تجربه در مورد تغییرات احتمالی این مصالح در برابر شرایط جوی نیز دارد . علاوه بر مصالحی که بصورت عمومی در فعالیت های مختلف ساختمانی استفاده میشود بخشی از مصالح بطور تخصصی فقط در محوطه سازی مورد استفاده قرار می گیرد که اطلاع از این موارد میتواند کمک بزرگی در بالا بردن سطح کار محوطه سازی باشد  پس بهتر است با شناخت کافی شروع به کار کنیید.

با توجه به مساحت وخواست کارفرما المانهای متفاوتی در محوطه سازی مورد استفاده قرار میگیرند که برخی از المانها عبارتند از آلاچیق ، رواق ، آّبنما ، برکه ، استخر ، باربیکیو و…

images-20

جهت مشاهده نمونه المان های زیبای اینجا را کلیک کنیید.

آلاچیق کلمه عمومی است که در زبان فارسی به هرنوع سرپناهی که در فضای باز استفاده میشود ، را می گویند  و  حتی نوع کاربری آن که در مواردی بعنوان پارکینگ اتومبیل استفاده می شود نیز تغییری در این نام ایجاد نمی کند , این در حالیست که در محوطه سازی برای انواع مختلفی  از آلاچیق ، بسته به کاربرد آن در محوطه  نامها و تعاریف جداگانه ای وجود دارد .

جهت مشاهده نمونه آهای زیبای اینجا را کلیک کنیید.

landscapewww-cadyar-com61

یکی از المان هایی که در چند سال اخیر برای ساخت محوطه  شدیدا مورد استقبال مردم  قرار گرفته است ، آبنما بوده است . ساخت آبنما می تواند با مصالح مختلفی انجام پذیرد که در ساخت آبنما مواردی چون :

  1. نحوه ریزش آب

  2. مقدار صدای مورد نیاز برای فضا

  3. نور پردازی

  4. ایزولاسیون و سهولت نگهداری

از اهمیت بالایی برخوردار میباشد .

جهت مشاهده نمونه آبنما های زیبای اینجا را کلیک کنیید.

landscapewww-cadyar-com51

برکه به فضایی گفته می شود که آب در آن بدون جریان و در فضایی بسته قرار میگیرد  . برکه در محوطه سازی معمولا برای  فضا هایی با هدف آرامش  ساخته می شود می توان المان مفیدی در تامین این هدف باشد . برکه ها علاوه بر کاربرد به لحاظ زیبایی در محوطه سازی ، می تواند نقش مهمی در ذخیره سازی آب برای آبیاری فضای سبز ایفا کند . گیاهانی چون نیلوفر آبی ، لویی و.. که به عنوان گیاهان آبزی در محوطه سازی و فضای سبز جهت زیبایی بیش از پیش استفاده می شوند ، در آبهایی که راکد هستند ( مثل برکه )  قادر به ادامه حیات اند.

جهت مشاهده نمونه برکه های زیبای اینجا را کلیک کنیید.

landscapewww-cadyar-com35

از دیر باز شنا به عنوان یکی از مفرح ترین ورزشها مورد توجه بوده است که  به همین دلیل ساخت استخر سالها در حیاط منازل مسکونی مورد توجه محوطه سازان قرار گرفته است , امروزه با تغیر شکل زندگی شهر نشینی معمولا استخر بعنوان بخشی از محوطه سازی ویلا ها دیده می شود که ساخت استخر به دلیل چالشهایی چون آب بندی ، تصفیه و نگهداری ، از تخصصی ترین عناصر در محوط سازی می باشد.

جهت مشاهده نمونه استخر های زیبای اینجا را کلیک کنیید.

landscapewww-cadyar-com27

در فرهنگ کهن ما همیشه آبهای روان چه در باغای ایرانی که ساخت آنها به بیش از ۲۰۰۰ سال میرسد و چه در شرایط طبیعی از اهمیت و استقبال زیادی برخوردار بوده است ، به همین دلیل داشتن چنین المانی در محوطه سازی می تواند فضایی متفاوت ایجاد نماید.

جهت مشاهده نمونه نهر های زیبای اینجا را کلیک کنیید.

landscapewww-cadyar-com95

همواره یکی از اثر گذارترین بخشها در محوطه سازی کفسازیهاست که  کفسازی جزیی از بخش سخت محوطه سازی (hard scape) است که می تواند نقش مهمی در :

  1. راهنمایی استفاده کنندگان

  2. قسیم فضا

  3. یبایی

  4. لقای حسی خاص

  5.  …

در محوطه سازی داشته باشد . استفاده از مصالح مناسب محوطه سازی در این بخش برای حفظ امنیت ، زیبایی ، استحکام و .. بسیار دارای اهمیت است.

جهت مشاهده نمونه استخر های زیبای اینجا را کلیک کنیید.

landscapewww-cadyar-com76

  • تاسیسات برقی در ساخت محوطه

استفاده از انرژی برق برای روشنایی عمومی ، نور پردازی و راه اندازی تاسیسات مکانیکی در محوطه سازی امری  اجتناب ناپذیر است . اگر چه به دلیل حضور مهندسین در بخش ساختمان سازی ، استفاده از استاندارد های مهندسی برق در ساختمانها نهادینه شده است اما در محوطه سازی به دلیل اجرای سنتی محوطه ها ، کمتر به این امر توجه شده است .استفاده از روشهای صحیح در انتقال و بهره برداری برق در محوطه سازی ، نقش مهمی در ایمن سازی و کاهش هزینه های نگهداری می باشد .

landscapewww-cadyar-com77

  • تاسیسات مکانیکی در محوطه سازی

    شامل آبرسانی ، تاسیسات آبیاری اتومات ، تاسیسات استخر و تاسیسات آبنما ، بخشی از علم تاسیسات است که کمتر در  ساختمان مورد توجه قرار می گیرد . به همین دلیل برای داشتن تاسیسات مناسب در محوطه سازی ،  آگاهی از نوع و عملکرد لوازم موجود در بازار و بکار گیری آنها در محلهای مناسب امر اجتناب ناپذیر است.

landscapewww-cadyar-com68

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………

جهت مشاهده مطالب زیر کافی است روی عنوان کلیک کنید.

  1. نحوه محوطه سازی در معماری

  2. کلکسیونی از عکس کف سازی

  3. کلکسیونی از عکس استخرهای روباز

  4. کلکسیونی از عکس آبنما های داخل محوطه

  5. کلکسیونی از عکس آلاچیق 

  6. کلکسیونی از عکس المان

  7. کلکسیونی از عکس نهر

  8. کلکسیونی از عکس برکه

مطلب پیشنهادی

ساختمانی با نمای متحرک

نمای جالب و متحرک ساختمانی جدید در شانگهای عنوان پروژه : ساختمان مرکز مالی شانگهای محل …

طبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
.

Powered by themekiller.com