دانلود کاملترین رساله طراحی موزه زرتشت
عنوان رساله : دانلود کاملترین رساله طراحی موزه زرتشت
فایل ذخیره شده : رساله در قالب ورد و در ۱۴۶ صفحه
حجم فایل : ۷٫۰۳ MB
در این پست از بزرگترین سایت تخصصی معماری (کدیار) ، یکی از کاملترین رساله طراحی موزه زرتشت در ۱۴۶ صفحه در قالب ورد را در اختیار شما دوستان قرار می دهیم .لذا قبل از بیان فهرست رساله به چکیده رساله به صورت مختصروار اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.
آيين زرتشت آيين ملي باستاني ايرانيان مي باشدولي متاسفانه به دليل شرايط خاص فرهنگي و بي توجهي اين آيين كهن به دست فراموشي سپرده شده است و تنها در شهرهايي كه آثار و بناهاي از قوم آريايي و تمدنهاي قديمي و باستاني مانند هخامنشي به جا مانده است ميتوان به اين رسوم دست يافت و به ماهيت حقيقي آن پي برد.
تهران پايتخت ايران است و بعلت پذيرا بودن توريست و سفرا و مهمانان سياسي ديگر كشورها بايد نماينده و مركزي براي نماياندن تاريخ و تمدن عظيم ايران باشد.
تاريخ هفت هزار ساله آريايي و ايراني بايد در غالب مركزي كه همه مشخصات را نشان دهد به معرض ديد عموم و خواص قرار گيرد.پس دو دليل عمده براي طراحي موزه زرتشت به ياد آوردن آيين كهن ايران و نماياندن آن در غالب گنجينه اي از آثار آن زمان و فرهنگ و آيين و رساندن آن به معرض ديد عموم در سراسر جهان مي باشد. طرح مورد نظر پاسخ به مشكلات مطرح شده مي باشد. وجود يك موزه در موقعيت تهران به عنوان يك مركز سياسي و اقتصادي و تفريحي و فرهنگي مهم كه عنوان پايتخت كشور را نيز با خود به همراه دارد براي نشان دادن آيين ايرانيان ضروري مي باشد.
همچنين در موقعيت جغرافيايي منطقه اي اين مكان كه مورد نظر براي طراحي مي باشد وجود موزه هنرهاي معاصر در نزديكي يك موزه ي فرهنگي كهن از لحاظ زيبايي شناختي شهري و ديد فرهنگي بسيار مناسب مي باشد.در پاسخ به مشكل دوم چون مهمانان و سفرا و رؤساي جمهور كشورهاي ديگر به تهران آمده و به شهرهاي باستاني ايران كمتر مسافرت مي كنند مناسب است كه اين آثار در بعضي موارد به تهران آورده شده و به ديد عموم گذاشته شود تا افرادي كه امكان مسافرت به شهرهاي ديگر ندارند در همين شهر با آيين باستاني خود آشنا شوند و يك منبعي جهت نشان دادن فرهنگ چند هزار ساله آريايي و ايراني در تهران باشد.
فهرست مطالب :
- چکیده-
- پیشگفتار-
فصل اول: شناخت کلی اولیه طرح مسئله-
- فرضیات-
- ضرورت انجام موضوع-
- ماهیت و مقیاس پروژه-
- موقعیت فضایی–مکانی پروژه-
- اهداف پژوهش-
فصل دوم: شناخت استان تهران-
بخش اول: بررسیهای جغرافیایی-
- مقدمه-
- اطلاعات کلی استان تهران-
- موقعیت استان تهران در تقسیمات کشوری-
- زمین شناسی استان تهران-
- ناهمواریهای استان تهران-
- آلودگیهای زیست محیطی-
- عوارض ناشی از آلودگی هوا-
- آلودگی آب-
- مخاطرات طبیعی در استان تهران-
- زلزله-
- بارندگی-
- بادهای تهران-
- جمع بندی و نتیجه گیری-
بخش دوم: بررسیهای تاریخی تهران-
- مقدمه-
- سابقه سکونت و فعالیت در استان تهران-
- دوره پهلوی-
- طرح جامع شهر تهران-
- چشمانداز توسعه بلندمدت شهر تهران-
- حریم تهران-
- سابقه تاریخی تهران-
- تهران در عصر قاجار-
- تهران در عصر پهلوی-
- جمعبندی و نتیجهگیری-
بخش سوم: بررسی خصوصیات جمعیتی تهران-
- مقدمه-
- زندگی شهری-
- شهرهای جدید-
- جمعیت در استان تهران-
- عوامل طبیعی-
- عوامل صنعتی-
- علل سرمایهگذاری صنعتی در استان تهران-
- رشد جمعیت تهران-
- مهاجرت-
- گردشگری در استان تهران–
- مکانهای دیدنی و تاریخی-
- نگاهی اجمالی برگردشگری در استان تهران-
- جمعبندی و نتیجهگیری-
فصل سوم : بررسی شرایط اقلیمی
- مقدمه-
- تقسیمات اقلیمی در ایران-
- هدف از مطالعات اقلیمی-
- منطقه آسایش-
- تأثیر دمای هوا-
- تأثیر رطوبت-
- تأثیر جریان هوا-
- شرایط اقلیمی تهران و ساختمان-
- خصوصیات اقلیمی ساختمان در تهران-
- تهویه مورد نیاز اقلیم گرم و خشک-
- جمعبندی و نتیجهگیری-
فصل چهارم: مبانی نظری طرح
- مقدمه
- مبانی نظری طرح-
- موزه و تعریف آن-
- تاریخچه موزه در جهان-
- تاریخچه موزه در ایران-
- ویژگیهای ساختمانی موزه-
- مکان قرارگیری ساختمان موزه-
- نکات مهم در مورد مبانی طراحی موزه-
- انواع موزهها-
- نقش موزهها-
- گالریهای آثار هنری-
- زرتشت به روایت تاریخ-
- ایران؛ زادگاه فلسفه-
- نخستین برخورد شرق و غرب-
- کیش زرتشت و کتاب مقدس-
- تعالیم اصلی-
- جشن نوروز-
- پیوند موزهها وگذشته-
- کعبه زرتشت-
- ظاهر بنا-
- مشخصات فیزیکی بنا-
- کاربرد بنا-
- اهمیت بنا-
- جمعبندی و نتیجهگیری-
- ویژگیهای ساختمانی-
- ویژگیهای مکانی-
- ویژگیهای اصلی طراحی فضایی-
- ویژگیهای اصلی از نگاه ناظر بیرونی-
- خوانایی در ترکیب احجام و فضاها-
- زرتشت-
فصل پنجم: برنامه عملکردی و فیزیکی عرصهبندی کل مجموعه
- عرصه معرفی-
- عرصه اداری-
- عرصه آموزشی-
- عرصه خدمات رفاهی و عمومی-
- عرصه خدمات پشتیبانی-
- ضوابط طراحی موزه-
- پیوستگی و جدایی یا انسجام و تمایز-
- سیرکلاسیون فضاهای نمایش-
- طرح زنجیرهای-
- طرح ستارهای-
- طرح بادبزنی-
- مسیر بازدید آزاد (مدار گردش اختیاری)-
- ضوابط دید ناظر-
- نورپردازی در موزهها-
- نورپردازی فضاهای سرویسدهی عمومی-
- نورپردازی مصنوعی-
- پنجره دیواری-
- پنجره سقفی-
- منابع نوری-
- شدت نور-
- کنترل نور-
- نور طبیعی-
- شرایط محیطی موزه-
- اندازه در موزه ها-
- تناسبات انسانی-
- ارتفاع مناسب برای دیدن-
- اندازهها و فضای نمایش-
- نمایش در موزهها-
- لیست فضاها-
- جمعبندی و نتیجهگیری-
فصل ششم: سوابق انجام پروژه در قالب زمان و مکان
- آتشکده شهر کرمان-
- مسابقه آدریان بزرگ-
- نمونههای خارجی-
- موزه یهود برلین دنیل لیبسکیند-
- موزه تاریخ هلوکاست موشه سفدی-
- جمعبندی و نتیجهگیری-
فصل هفتم: سازه و تاسیسات –
- مقدمه-
- تاسیسات در موزهها-
- سیستمهای حرارتی و برودتی-
- سیستم برق-
- تجهیزات نظافت-
- مقابله با سرقت-
- ایمنی در مقابل آتش-
- جمعبندی و نتیجهگیری-
فصل هشتم: روند طراحی و رسیدن به کانسپت مورد نظر –
- مقدمه-
- الهام از گودال باغچه-
- توضیحات طرح موزه آیین زرتشت-