کاملترین رساله طراحی خانه هنر
عنوان پروژه: کاملترین رساله طراحی خانه هنر
فایل ذخیره شده: در قالب ورد و در ۱۰۷ صفحه
حجم فایل: ۴٫۸۹ MB
در این پست از بزرگترین سایت تخصصی معماری (کدیار) ، به تشریح کاملترین رساله طراحی خانه هنر در قالب ورد و در ۱۰۷ صفحه می پردازیم ،لذا قبل از بیان سرفصل های این رساله به توضیح و شناخت فرهنگ به صورت مختصروار اشاره می کنیم . با ما همراه باشید.
فرهنگ «فهم عمومي» مردم از زندگي تعريف شده است. فرهنگ هر جامعه در پرتو زندگي اجتماعي كوششهاي خستگيناپذير و تجارب گرانبهاي نسلهاي متعدد انساني كه به صورت مجموعه پيچيدهاي شكل گرفته، از نسلي به نسل ديگر رسيده است.
فرهنگ آن قسمت از محيط است كه به دست انسان ساخته شده، تأثير پذيرفته است. فرهنگ ماوراء پديدههاي غريزي است و در برگيرنده تمام عواملي كه فرد از گروههاي انساني توسط تكنيكها و شيوههاي گوناگون، نهادهاي اجتماعي، باورها و اشكال مختلف تماس و… به طور ناآگاهانه تحت تأثير قرار گرفته است.فرهنگ در برگيرنده تمام چيزهايي است كه ما از يكديگر ميآموزيم و تقريباً همه اعمال انسان مستقيم يا غيرمستقيم از فرهنگ ناشي ميشود و تحت نفوذ آن است.
فرهنگ مركب از رفتار فراگرفتهآي است كه در اعضاء جامعه ديده ميشود و نسل به نسل از راه توجيه اجتماعي منتقل ميشود و معيارهاي قضاوت و اعتقادات شخصي و عمومي و محصولات مادي اين نظامهاي رفتاري را در بر ميگيرد.
فهرست مطالب :
فصل اول : تعریف پروژه و شناخت موضوع طراحی
- پيش درآمد
- ۱-۱) ماهيت و مقياس موضوع:
- ١-۳) ضرورت انجام موضوع:
- ١-۴) اهداف پژوهش:
- ۱-۱-۱-تعريف و خاستگاه هنر:
- ۱-۱-۲- تعريف فرهنك
- ۱-۱-۳- شناخت فرهنگ
- الف. هويت فرهنگي
- ب. اهداف و سياستهاي توسعه فرهنگي
- ۱-۱-۴- توسعه و تكامل فرهنگ
- الف- بالا بردن رفاه عمومي
- ب- اوقات فراغت
- ج- اهداف گذران اوقات فراغت
- ۱-۱-۵- هنر سرچشمه فرهنگ
- ۱-۱-۶- رابطه فرهنگ و معماري
- الف. تأثير فرهنگ در شكلگيري فضاي معماري
- ب. معماري به عنوان بستر فرهنگ
- ۱-۱-۷-فرهنگ و معماري ايران
- ۱-۱-۸-فرهنگ و هويت
- ۱-۱-۹-فرم
- ۱-۱-۱۰- انسان و اثر هنري
- ۱-۱-۱۱- ايران و جايگاه هنرهاي بصري
- الف- هنرهاي بصري د رايران قبل از اسلام
- ب- هنرهاي بصري در ايران پس از اسلام:
- نتيجه:
فصل دوم : موقعیت قرارگیری طرح
- ۱-۲-۱-بررسي كالبدي كلان شهري تهران:
- ۱-۲-۲-ويژگي طبيعي و جغرافيايي تهران:
- ۱-۲-۲-۲-راه کارهای طراحی اقليمی در تهران
- جمع بندی: راه کارهای طراحی اقليمی در تهران
- ۱-۲-۳-اقليم سرد
- ۱-۲-۴-نقد و بررسي محيطي و مكانيابي سايت:
- ۱-۲-۴-۱-تاريخچه سايت:
- الف-طرح جامع سابق تهران:
- ب-حمل و نقل و شبكه راهها سايت مورد نظر (اراضي عباسآباد):
- ج-برنامهريزي كاربري زمين در عباسآباد:
- نتيجه گيري
فصل سوم : برنامه ریزی کالبدی
- بخش اول
- پيش درآمد برنامهريزي كالبدي
- ۱-۳-۱-استانداردهاي معماري:
- ۱-۳-۱-۱-فضاهاي نمايش:
- ۱-۳-۱-۳-نمايشگاه
- ۱-۳-۱-۳-۱-خصوصيات سالن نمايشگاه
- ۱-۳-۱-۳-۲-روشهاي مختلف بازديد هدايت شده:
- ۱-۳-۱-۳-۳-مسيرهاي حركت:
- ۱-۳-۱-۳-۴-تابلوهاي ثابت:
- ۱-۳-۱-۳-۵-نور نمايشگاه:
- ۱-۳-۱-۳-۶-كفپوشها:
- ۱-۳-۱-۳-۷-تجهيزات جنبي نمايشگاه:
- ۱-۳-۱-۴-سالن كنفرانس:
- ۱-۳-۱-۵-كافه تريا
- ۱-۳-۱-۶-طراحي سالن از ديدگاه آكوستيك
- ۱-۳-۱-۶-۱-قرارگيري در ساختمان
- ۱-۳-۱-۶-۲-فرم
- ۱-۳-۱-۶-۳-شيب كف سالن:
- ۱-۳-۱-۶-۴-صندليها:
- ۱-۳-۱-۶-۵-صحنه:
- ۱-۳-۱-۶-۶-مصالح:
- ۱-۳-۱-۶-۷–خروج از سالن:
- ۱-۳-۱-۶-۸-احكام مربوط به سطوح داخلي:
- ۱-۳-۱-۶-۹-سيستم تقويت صوتي:
- ۱-۳-۱-۶-۱۰-فضاي انتظار تماشاچيان
- ۱-۳-۱-۷-بخش انفورماتيك:
- ۱-۳-۱-۸-بخش سمعي بصري:
- ۱-۳-۱-۹- بخش آموزشي
- آموزش نظري:
- ۱-۳-۱-۹-۱- كلاسهاي درس:
- ۱-۳-۱-۹-۲- اتاق سمينار:
- ۱-۳-۱-۹-۳- آموزش علمي:
- الف -كارگاه طراحي و نقاشي:
- ب- كارگاه نقاشي ديواري:
- ج-كارگاه عمومي مجسمهسازي:
- د-كارگاه عكاسي:
- ه-كارگاه آفرينش (مجسمههاي نوري):
- و-آزمايشگاه تجربههاي معماري:
- ز- بخش اداري: –
- ۱-۳-۱-۹-۴-سالن چند منظوره
- ۱-۳-۲-ضوابط و مقررا ت شهرسازی و معماری جهت افراد معلول جسمی – حركتی
فصل چهارم : بررسی نمونه های موردی داخلی و خارجی
- ۱-۲-۱-مقدمهاي بر بررسي چند نمونه داخلی
- ۱-۲-۱-۱-فرهنگسراي خاوران
- معرفي فرهنگسرا
- ويژگيهاي بنا (مزايا و معايب)
- ۱-۲-۱-۲- فرهنگسراي نياوران
- معرفي فرهنگسرا
- ورودي
- نگارخانه
- بخش اداري
- رستوران
- سالن گوشه
- كتابخانه
- ويژگيهاي بنا (مزايا و معايب)
- ۱-۲-۲-معرفي نمونههاي خارجي
- ۱-۲-۲-۱- مركز هنري اوتما
- ۱-۲-۲-۲- مركز هنر و مطالعات بريتانيايي در دانشگاه يال
بخش دوم فصل چهارم : تحلیل سایت
- تحلیل سایت
- ۴-۱- جهت گیری با توجه به اقلیم
- ۴-۲- شیب و توپوگرافی
- ۴-۳-ابعاد و اندازه و فرم زمین
- ۴-۴- زون بندی
- ۴-۵- دسترسی
- ۴-۶- کاربریهای اطراف
- ۴-۷- چشم انداز های محل
فصل پنجم : برنامه ریزی فیزیکی
- بخش اول
- ۵۱-۱-لیست فضاهای پیش بینی شده در طبقات:
- ۵-۱-۲-لیست فضاهای پیش بینی شده در طبقات با مساحتهای لازم:
- ۵-۱-۴-دياگرام عملكردي روابط
- ۵-۱-۵- بررسي سازه پروژه
- ۵-۱-۵-۱- انتخاب سيستم سازهاي:
- ۵-۱-۵-۲- انتخاب نوع اسكلت سازه:
- ۵-۱-۵-۲-۱- سيستم اسكلت تمام فلزي:
- ۵-۱-۵-۲-۲- سيستم باربر بتني
- -نتيجه:
- ۵-۱-۵-۳-پوشش سقف:
- ۵-۱-۵-۳-۱-پوشش تيرچه و بلوك:
- ۵-۱-۵-۳-۲- سيستم وافل:
- ۵-۱-۵-۴-خصوصيات سازهاي پروژه
- ۵-۱-۶- تأسيسات مكانيكي:
- ۵-۱-۶-۱- سيستم چيلر و هواساز:
- ۵-۱-۶-۳-سيستم كولر آبي:
- ۵-۱-۶-۴-سيستمهاي هواساز گرم:
- ۵-۱-۶-۵-سيستم تأمين آب گرم:
- ۵-۱-۶-۶- عايقبندي تأسيسات:
- ۵-۱-۷- آتشنشاني
- ۵-۱-۷-۱-طبقهبندي نوع آتشسوزي:
- ۵-۱-۷-۲-مواد خاموشكننده:
- ۵-۱-۷-۳- كاربرد خاموشكنندهها:
- ۵-۱-۷-۴- انتخاب سيستمهاي خاموشكننده:
- ۵-۱-۸- تأسيسات الكتريكي
- ۵-۱-۸-۱- شدت روشنايي:
- ۵-۱-۸-۲- انواع چراغها:
- ۵-۱-۸-۳- برق اضطراري
- ۵-۱-۸-۴- سيستم برقگير:
- ۵-۱-۸-۵- سيستم اعلام حريق:
- ۵-۱-۸-۶-سيستم شبكه كامپيوتري
- ۵-۲- بخش دوم ( مبانی نظری طرح
- ۵-۲-بخش مباني نظري طرح
- ۵-۲-۱-اصول معماری سنتی ایران :
- ۵-۲-۱-۱- درون گرایی
- ۵-۲-۱-۲- مرکزیت
- ۵-۲-۱-۳- پیوند معماری با طبیعت
- ۵-۳-۱-۴ -هندسه
- ۵-۳-۱-۵-تقارن
- ۵-۳-۱-۶-شفافیت و تداوم
- ۵-۳-۱-۷- راز و ابهام
- ۵-۳-۱-۸- اصل سلسله مراتب
- ۵-۳-۱-۹- انعکاس
- ۵-۳-۱-۱۰-اصل تضاد
- ۵-۳-۲- خصوصیات باغ ایرانی
- ۵-۳-۲- آب نما در باغ
- ۵-۳-۲-۲- نقش آب نما در محوطه سازی
- ۵-۳-۳- بشر و فضا
- ۵-۳-۳-۱- عناصر شاخص درک بصر ی فضا
- ۵-۳-۳-۲- انتخاب فرم
- ۵-۳-۴-آب و معماری
- ۵-۳-۴-۱- آب و آب نما
- ۵-۳-۴-۲- کاربرد آب در معماری ایران
- ۵-۳-۴-۳- خصوصیات آب
فصل ششم : (آلترناتیو – مبانی طرح)
- ۶-۱- الترناتیو
- ۶-۱-۲- آلترناتیو۲
- ۶-۱-۳- آلترناتیو ۳
- ۶-۱-۴- آلترناتیو ۴
- ۶-۲- مبانی طرح و روند طراحی
- ۶-۳- محور اصلی
- ۶-۴- ورودی
- ۶-۵ – توپوگرافی
- ۶-۶- حیاط مرکزی
- ۶-۷- گالری ها
- ۶-۸- فضاهای ارتباطی