خانه / دانشجویی / پلان/ رساله / رساله و مطالعات طراحی موزه رقص

رساله و مطالعات طراحی موزه رقص

رساله و مطالعات طراحی موزه رقص

عنوان رساله : رساله و مطالعات طراحی موزه رقص

فایل ذخیره شده : رساله در قالب ورد و در ۱۶۸ صفحه

حجم فایل:  ۷۱۵ KB

در این پست از بزرگترین سایت تخصصی معماری (کدیار) ، به تشریح  رساله و مطالعات طراحی موزه رقص در قالب ورد و در ۱۶۸ صفحه  می پردازیم ،لذا قبل از بیان سرفصل های این رساله , به ضرورت و اهمیت موضوع آشنایی با موزه به صورت مختصروار اشاره میکنیم. با ما همراه باشید.

اگر به تاریخ تحول موزه ها توجه کنیم درخواهیم یافت که موزه ها در طور تاریخ ۳ نقش مهم را ایفا نموده اند. نقش تفریحی و نقش آموزشی و نقش علمی.
یکی از مهمترین وظایف موزه برقرار کردن ارتباط فرهنگی بازدید کننده با شی به نمایش درآمده است. در حقیقت باید کوشید تا همان ارتباط و حسی را که بین خالق یک اثر و خود وجود داشته و به نوعی دیگر به بازدید کنندگان منتقل نمود که این امری دور از دسترس نیست.
موزه را نبایستی مکانی دانست که در آنجا صرفاً آثار تاریخی و باستانی را به نمایش درمی آید بلکه تمامی نمایشگاه های هنری، علمی، جانوری، پزشکی، نگارخانه ها، کتابخانه و آرشیوها و بیشتر بناهای تاریخی به نوعی موزه هستند. هر شی و اثر به نمایش گذاشته شده در موزه یا نمایشگاه زبان حالی دارد و با بیننده اش ارتباط برقرار می کند که با تعمق و تفکر می توان زبان حال این آثار را دریافت و از دیدگاه های مختلف آن را بررسی نمود.
تعریف موزه:
نقش حیاتی موزه ها در جوامع بشری نقشی بدیع، ماندگار و مروج نابترین پدیده های فرهنگی است. موزه ها از معدود مراکز حافظ یادگاران نسل گذشته و در حقیقت فرزندان هنر وتاریخ هستند. ریشه واژه موزه از لغت یونانی موزین (Mausein) به معنای مقر زندگی موز (Mouse) الهه هنر و صنایع در اساطیر یونان اقتباس شده است و در زبان انگلیسی تلفظ میوزیم (Museum) و در زبان فرانسه موزه (Musee) را به خود گرفته است.
در حوالی دهه ۱۲۹۰ هـ.ق تلفظ فرانسه موزه به زبان فارسی نیز راه یافت. پیشینه آن به سفرهای ناصرالدین شاه قاجار به اروپا و دیدن موزه های آن دیار و تصمیم او به ایجاد مشابه آن در ارگ سلطنتی تهران و انتخاب نام موزه برای آن باز می گردد.
ایکوم (شورای بین المللی موزه وابسته به سازمان فرهنگی ـ علمی و تربیتی سازمان ملل متحد یونسکو) در بند ۳ و ۴ اساسنامۀ خود که جامع ترین تعریف موزه است چنین می گویند: موزه مؤسسه ای است دایمی و بدون هدف مادی که درهای آن به روی همگان گشوده است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می کند.
هدف موزه ها تحقیق در آثار و شواهد بر جای مانده انسان و محیط زیست او گردآوری، حفظ و بهره وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار به ویژه به نمایش گذاردن آن ها به منظور بررسی و بهره وری معنوی است.
روزنامه شرف موزه را اینگونه معرفی می کند: موزه به اصطلاح اهالی فرهنگ عبارتست از مکان یا محلی که مخزن آثار قدیم و اشیاء بدیعه و نفایس و مستظرفات دنیاست و از هر تحفه و یادگاری که درآن مخزون و موضوع است اهل علم و اطلاع کسب فایدتی و کشف سری می نمایند و از احوال و اوضاع هر زمان و صنایع و حرف آن و رسوم و آداب معموله آن ایام و عواطف انام باخبر می گردند. می توان گفت که موزه مقیاس شعور و میزان عقول و درجۀ افهام، اصناف و مرآت ادراک سلاسل است. مشکلات لاینحل در اینجا حل می شود و بر معلومات تاریخی شهود اقامه می نماید.

فهرست مطالب :

مقدمه

فصل اول: آشنایی با رقص

مفهوم رقص

رقص و تمدن

رقص و فرهنگ

تاریخچه  رقص در ایران

رقص و احساس آرامش

تاریخچه معماری و رقص

رقص و فنای

فصل دوم : آشنایی با موزه

تعریف موزه

تاریخچه موزه و موزه داری در ایران و جهان

آموزش در موزه ها

انواع موزه ها

سازمان و تشکیلات اداری موزه ها

معماری موزه ها

فصل سوم : مطالعات جغرافیایی و تاریخی شیراز

ویژگی های جغرافیایی طبیعی و جمعیتی شهر شیراز

تاریخچه شیراز

جمع بندی

فصل چهارم: برنامه ریزی فیزیکی و استانداردها

فضاهای نمایشی

فضاهای آموزشی و پژوهشی

بخش اداری

فضاهای خدماتی و فنی

فضای سبز موزه

دیاگرام کلی فضاهای تشکیل دهنده موزه

کلیاتی در زمینه طراحی موزه ها

معرفی بخش های موردنظر طرح

استاندارهای فضایی

جدول فیزیکی کالبدی طرح

فصل پنجم : ایده های طراحی

ایده های طراحی

معماری

سازه

تاسیسات

منابع و مآخذ

جهت مشاهده قسمتی از مطالب اینجا کلیک کنید.

جهت دانلود پروژه  اینجا کلیک کنید.

ارسال به دوستان در تلگرام

نگارخانه:(با کلیک بر روی عکس مورد نظر با جزئیات بیشتر مشاهده کنید)

_____________________________________________

مطلب پیشنهادی

برنامه ی فیزیکی واستانداردهای درمانگاه ( word _ صفحه 22 )

برنامه ی فیزیکی واستانداردهای درمانگاه ( word _ صفحه ۲۲ )

برنامه ی فیزیکی واستانداردهای درمانگاه ( word _ صفحه ۲۲ ) عنوان پروژه : برنامه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
.

Powered by themekiller.com