کاملترین رساله طراحی مرکز مینیاتور
عنوان رساله : رساله طراحی مرکز مینیاتور
در این پست از بزرگترین سایت تخصصی معماری (کدیار) ، به تشریح رساله طراحی مرکز مینیاتور در قالب ورد و در ۲۱۰ صفحه می پردازیم ،لذا قبل از بیان سرفصل های این رساله به واژه مینیاتور به صورت مختصروار اشاره میکنیم. با ما همراه باشید.
واژة «مينياتور» كه مخفف شدة كلمة فرانسوي « ميني موم ناتورال» و به معني طبيعت كوچك و ظريف است و در نيمة اول قرن اخير و حدوداً از دورة قاجاريان وارد زبان فارسي شده، اصولاً به هر نوع پديدة هنري ظريف (به هر شيوهاي كه ساخته شده باشد) اطلاق ميشود و در ايران، براي شناسايي نوعي نقاشي كه داراي سابقه و قدمتي بسيار طولاني است به كار ميرود .
اين هنر كه به اعتقاد اكثر محققان در ايران تولد يافته ، بعد به چين راه برده و از دورة مغولها به صورتي تقريباً كاملتر به ايران برگشته و هنرمندانِ ايراني ،تلاش بي شائبهاي را صرف تكميل و توسعة آن كردهاند ،از جمله هنرهايي است كه قابليت به تصوير در آوردن تمامي طبيعت را در قالبي كوچك دارد ؛ اما نبايد چنين پنداشت كه چون مقياس تصاوير در مينياتور سازي بسيار كوچك است، بنابراين تنها بخش كوچكي از طبيعت را ميتوان در اين نوع تابلوها تصوير نمود و يا چون الهام بخش مينياتوريست، طبيعت است ،وي ناچار ميباشد فقط مناظري از طبيعت را ترسيم كند ؛ هرگز چنين نيست ؛ بلكه كوشش در ايجاد و القاي هر چه بيشتر زيبايي و تفهيم آن صفت ويژهاي است كه مينياتور سازي را از ساير انواع نگارگري ايران جدا ميكند و مينياتوريست، هنرمندي است كه آنچه را خود ميانديشد ،يا ميپندارد كه بيننده علاقهمند به ديدن آن است، تجسم ميبخشد و به هيچ وجه تابع مقررات و قوانين حاكم بر فضاي نقاشي نيست.
مكاتب مينياتورهاي ايراني، از قرون بعد از اسلام آغاز شده و در قرون اولية بعد از ظهور اسلام، هنر ايران با ابتكاراتي در خطوط عربي تداوم يافته و بهترين نسخههاي قرآن كريم را هنرمندان مبتكر ايراني نوشته و به تزئين و تذهيب مصحف شريف پرداختهاند. طلاكاري حواشي و سرلوحة قرآن و طرحهاي اسليمي و ختايي و گردشهاي تركيب بندي آنها را به شيوة مخصوصي كه امروزه آن را «استيليزه» ميناميم ،ايرانيان ابداع كردند و در ادامة اين ابداع و ابتكار بود كه نقاشي براساس متن كتب و نوشتهها نيز رواج يافت كه مينياتورهاي مكتب بغداد ، سرآغاز آن است.
مكتب بغداد، از آن جهت كه نوعي نقاشي بدوي است ،تا حدودي نشان از فقدان مهارت و قدرت هنري سازندگانش دارد و بيشتر در بردارندة قصهها و روايات مذهبي است. هنرمندان مكتب بغداد ،اكثراً ايراني بودهاند و معمولاً نيز به سفارش و دستور رؤساي قبايلِ عرب ،كتب خطي را با ذوق خود تزئين ميكردند و روش كار آنها به اكثر نقاط دورو نزديك ايران راه يافته بود و تا دوران سلجوقيان كه نقاشي ايران ترقّيِ محسوسي كرد، ادامه يافت.
با حملة چنگيز به ايران و از رونق افتادن بغداد ،نخستين فرمانروايان مغول در شمال غربي ايران و در تبريز و مراغه مستقر شدند و خواه نا خواه هنرمندان نيز در آن منطقه گرد آمدند و به دليل علاقه و تمايل مغولان به هنر چيني، جذب ذوق آزمايي در اين زمينه شدند .
فهرست مطالب :
فصل اول:مینیاتور
۱-۱-هنر نقاشی
۱-۲-مکتب های مینیاتور
۱-۲-۱-مکتب بغداد ( عباسی)
۱-۲-۲-مکتب سلجوقی
۱-۲-۳-مکتب تبریز (مغول)
۱-۲-۴-جلایریان
۱-۲-۵-مکتب شیراز
۱-۲-۶-مکتب هرات
۱-۲-۷-مکتب بخارا
۱-۲-۸-مکتب تبریز ( صفویه).
۱-۳-واژه شناسی
۱-۴-سبك و مكتب نقاشي دوره صفويه
۱-۵-مكتب نقاشي قاجار.
مینیاتور؛ هنر کوچک
۱-۶-مینیاتوریست
۱-۷-ساختوساز مینیاتور
منابع فصل اول
فصل دوم:فرهنگسرا
۲-۱-تعریف فرهنگ.
۲-۲-فرهنگ سخت افزاري و فرهنگ نرم افزاري
۲-۳-كاركردهاي فرهنگ
۲-۴-خاستگاه فرهنگ
۲-۵-ويژگي هاي فرهنگ
عوامل بازدارنده فرهنگي ايثار و از خودگذشتگي
۲-۶-خط مشي و سياست هاي اجرايي تحول فرهنگي
۲-۷-تاريخچه فضاهاي فرهنگي در جهان
۲-۸-در باب فرهنگ ایرانی
۲-۹-افتخارات و امتیازات فرهنگی
۲-۱۰-نقاط ضعف فرهنگ ایرانی
۲-۱۱-عناصر اصلی فرهنگ ایرانی
۲-۱۲-زبان پارسی (دری و تاجیک)
۲-۱۳-زبان و فرهنگ آذربایجانی
۲-۱۴-زبان و فرهنگ کردی
۲-۱۵-دین زرتشتی
۲-۱۶-هنر ایرانی
۲-۱۷-نیاز سنجی طرح
۲-۱۷-۱-پرورش كودكان در محيطي فرهنگي و هنري
۲-۱۷-۲-جذب علاقمندان و هنرجويان و پرورش استعداد آنها
۲-۱۷-۳-جذب هنرمندان و دانشجويان هنر
۲-۱۷-۴-جذب اساتيد و هنرمندان با تجربه
۲-۱۷-۵-پيدا كردن استعدادهاي پنهان
۲-۱۷-۶-ايجاد اوقات فرهنگي و فراغتي براي بزرگسالان
فصل سوم:مبانی نظری.
۳-۱-بررسی مفهوم فضا در معماری
۳-۱-۱-کیفیت فضا
۳-۱-۲-ویژگیهای فضا
۳-۱-۳-معماری بر پایه فضا
۳-۱-۴-مفهوم فضا از نظر اندیشمندان
۳-۱-۵-نظر اندیشمندان در مورد فضا
۳-۲-رابطه درون و بیرون در معماری.
۳-۳-رنگ در معماری ایران
۳-۴-ایهام وتداعی.
۳-۵-گوناگونی معماری در ایران
۳-۶-حجم در معماری ایران
منابع فصل سوم
فصل چهارم:برنامه فیزیکی
۴-۱-تئاتر
۴-۱-۱-انواع تئاتر از لحاظ شيوه قرارگيري صحنه نسبت به سالن نمايش
۴-۱-۲-تئاترهايي با صحنه متفاوت از صحنه ايراني
۴-۱-۳-انواع فضاها در معماري تئاتر
۴-۲-سالن نمايش.
۴-۲-۱-طراحي تالارها
۴-۲-۲-حجم تالار
۴-۲-۳-نور در تالار.
۴-۲-۴-صحنه و فضاهاي جانبي آن در تئاتر
۴-۳-استانداردها و ضوابط طراحي سينما
۴-۳-۱-سالن انتظار سينما
۴-۳-۲-ورودي سينما
۴-۳-۳-گيشة بليطفروشي
۴-۳-۴-راهروهاي سالن نمايش
۴-۳-۵-صندلي تماشاگران
۴-۳-۶-وروديها و خروجيهاي سالن نمايش سينما
۴-۳-۷-سرويسهاي بهداشتي سينما
۴-۳-۸-اتاق پروژكتور و ملحقات آن
۴-۳-۹-پرده نمايش فيلم
۴-۴-فضاهاي فرهنگي و آموزشي.
۴-۴-۱-آتلیه گالريهاي آزاد
۴-۴-۲-خانه كودكان
۴-۴-۳-آمفي تأتر
۴-۴-۴-فضاهاي جنبي و خدماتي
۴-۴-۵-بخش غذاخوري
۴-۴-۶-فضاهاي عمومي و خدماتي
۴-۵-حوزه فضاهاي خدماتي- رفاهي
۴-۵-۱-رستوران
۴-۵-۲-حوزه فضاهاي اداري
۴-۵-۳-بخش اداري مربوط به قسمت ورزشي
۴-۵-۴-دفاتر كل
۴-۵-۵-منشي و تايپ بازرگاني.
۴-۵-۶-فضاي كار مشترك
۴-۶-كتابخانه.
۴-۶-۱-ابعاد و استاندارد های پیشخوان و برگه دان
۴-۶-۲-استاندارد ابعاد قفسه ها و عمق قفسه ها
۴-۶-۳-طول قفسه ها
۴-۶-۴-ارتفاع قفسه ها
۴-۶-۵-استاندارد میزها
۴-۶-۶-میزهای طولانی
فصل پنجم:طراحی اقلیمی وبررسی پیشینه تاریخی
۵-۱-موقعیت جغرافیایی
۵-۵-۱- تأثیر طراحی اقلیمی در صرفه جویی انرژی..
۵-۵-۲- تجزیه و تحلیل عوامل اقلیمی.
۵-۷-تاریخچه و سابقه پیدایش منطقه ۲۲ شهرداری تهران.
۵-۱۰-شبکه حمل و نقل منطقه ۲۲ شهرداري تهران
۵-۱۱-ضرايب تعديل زيست محيطي و شهرسازي
فصل ششم:نمونه های موردی
۶-۱ پارک قیطریه و فرهنگسرای ملل(امیرکبیر)
۶-۲ پارک شفق و فرهنگسرای دانشجو(شفق)
۶-۳ پارک نیاوران و فرهنگسرای نیاوران
۶-۴ پارک اندیشه و فرهنگسرای اندیشه
منابع فصل ششم
فصل هفتم :کانسپت و طراحی
۷-۱-طراحی
۷-۱-۱-كانسپت ها
۷-۱-۲- ايده و طرح نهايي
۷-۱-۳- طراحي معماري
۷-۲-ايده ها
۷-۳-سناريوهاي کانسپچوال ( مفهومي )
۷-۴-نظریه کوين روش مي گويد
۷-۵-نظریه :ادوارد لارابي بارنز مي گويد
۷-۶-سلسله مراتب کانسپت
۷-۷-انواع پنجگانه کانسپت
۷-۷-۱-کانسپت قياسي (Avalogies)
۷-۷-۲-استعارات و تشبيهات (کانسپت هاي استعاري) (Metaphores and Similes)
۷-۷-۳- (کانسپت هاي جوهري) Essences
۷-۷-۴-پاسخ مستقيم و حل مساله (کانسپت هاي برنامه اي) Prigrammatic
۷-۷-۵-ايده آل ها (کانسپت هاي ايده آل گرا)
۷-۸-کانسپت طرح
منابع و مآخذ
جهت مشاهده چکیده مطالب اینجا کلیک کنید.
جهت دانلود پروژه اینجا کلیک کنید.
نگارخانه:(با کلیک بر روی عکس مورد نظر با جزئیات بیشتر مشاهده کنید)
_____________________________________________