خانه / پاورپوینت / نحوه تهیه یک پروپوزال استاندارد

نحوه تهیه یک پروپوزال استاندارد

نحوه تهیه یک پروپوزال استاندارد

در این پست از بزرگترین سایت تخصصی معماری ،به تعریف پروپوزال و قسمت های یک پروپوزال استاندارد و در کل نحوه تهیه یک پروپوزال خوب آشنا می کنیم.با ما همراه باشید.

معنای کلمه پروپوزال :

پروپوزال یک کلمه انگلیسی هست که به صورت زیر نوشته میشه :  Proposal

که این کلمه به معنی پیشنهاد و یا طرح پیشنهادی و یا اظهار هست .

پروپوزال چیست :

همون طور که گفتم ، پروپوزال یک طرح پیشنهادی هست که باید  در مورد اون طرح پیشنهادی یکسری اطلاعات و یکسری تحقیقات که قراره روش انجام بدین رو بنویسید و مجموعه این اطلاعات رو بهش میگن پروپوزال یا طرح پیشنهادی .

پروپوزال باید چند صفحه باشه :

وقتی شما یک طرحی رو پیشنهاد میدین ، درواقع این طرح رو پیشنهاد میدین که روش تحقیق کنید و به نتیجه برسید ، برای این کار لازم هست که شما در مورد اون طرح یکسری اطلاعات جمع آوری کنید و این اطلاعات شامل اهمیت اون طرح و تحقیقاتی که روی اون طرح در گذشته انجام شده و نتایجی که شما فکر میکنید از اون طرح خواهید گرفت که این اطلاعات شما باید تقریبا بین ۸ تا ۱۰ صفحه باشه . در این پست در مورد قسمتهای پروپوزال و اطلاعات درون پروپوزال به صورت جزئی تر توضیح میدم .

بعضی از دوستان ممکنه اطلاعاتشون ۵ صفحه باشه و بعضی ها ممکنه اطلاعاتشون در مورد اون طرح پیشنهادی ۲۰ صفحه باشه ، دقت کنید دوستان ، سعی کنید که پروپوزالتون حداقل ۵ صفحه و حداکثر ۱۵ صفحه باشه که وقتی کسی میخواد بخونه حوصلش سر نره و سر و تهش رو بفهمه چیه . و یک پروپوزال استاندارد معمولا بین ۸ تا ۱۰ صفحه هست .

بعضی وقتها پیش میاد که یکی پروپوزالش رو برام میفرسته میگه آقا میلاد این رو یه نگاهی بندازید ببینید چطوره و مشکلی داره یا نداره ، یکبار یک بنده خدایی یک پروپوزال برام فرستاده بود که تقریبا ۸۶ صفحه بود ، فکر کرده بود هر چی بیشتر باشه بهتر هست .

ولی اگه یک پروپوزال اینطوری باشه کسی که بخواد بخونه و بفهمه این قدر زیاده اصلا بازش نمیکنه چه برسه به این که ارزیابیش کنه . پس هیچ وقت فکر نکنید اگه بیشتر بنویسید بهتر هست ، همیشه مفید و خلاصه .

چه کسانی باید پروپوزال بنویسند :

همون طور که میدونید همتون ، سساختار تحصیلی برای رشته های فوق لیسانس و دکترا در دانشگاههای خارجی ، به ۳ صورت هست :

ساختار فقط کلاس درس : که مثل ایران سر کلاس میرید و در آخر یک پایان نامه میدین.

ساختار کلاس درس و تحقیقاتی  : که نیمی از تحصیل رو سر کلاس میرید و نیمی از تحصیل رو روی پروژه ای که به عنوان پایان نامه هست کار میکنید

ساختار فقط تحقیقاتی :  که شما کلاس ندارید و به کمک یک استاد راهنما  فقط روی یک طرح تحقیق میکنید و به نتیجه میرسید که این طرح رو باید خودتون بدین ، در واقع این همون طرح پیشنهادی یا پروپوزال هست .

خوب الان فهمیدیم که پروپوزال فقط برای کسانی هست که ساختار تحصیلیشون به صورت تحقیقاتی یا By Research  هست .

نکته اول : دانشجویانی که برای مقطع لیسانس میخواهند ثبت نام کنند ، نیازی به پروپوزال ندارند

نکته دوم : دانشجویانی که برای مقطع فوق لیسانس میخواهند شرکت کنند و ساختار تحصیلیشون به صورت فقط تحقیقاتی ( By Research ) هست باید پروپوزال ارائه بدهند .

نکته سوم : کلیه دانشجویانی که برای مقطع دکترا میخواهند ثبت نام کنند در هر رشته و هر شاخه ای ، باید پروپوزال ارائه بدهند .

خوب الان فهمیدیم که پروپوزال فقط برای دانشجویانی هست که میخوان دکترا بخونند و دانشجویانی که میخوان فوق لیسانس به صورت فقط تحقیقاتی بخونند .

فردا ایمیل نزنی آقا میلاد من ساختار رشتم برای فوق لیسانس کلاس درس و تحقیقه آیا پروپوزال میخوام یا نه ؟ البته اگه مطالب سایت رو به دقت بخونید بعد ایمیل بزنید مطمئنا ایمیل فضائی ارسال نخواهید کرد !!!!!!

 

چه زمانی باید پروپوزال را به دانشگاه ارائه بدهیم :

در لیست مدارک مورد نیاز برای ثبت نام دوره دکترا و فوق لیسانس تحقیقاتی ، پروپوزال هم من نوشته ام ، یعنی زمانی که میخواهید مدارک رو ارسال کنید برای ثبت نام ، باید پروپوزال هم حتما در مدارکتون باشه ، چون ۵۰% ارزیابی شما برای پذیرش تقریبا وابسته به پروپوزالتون هست . چون خیلی از دوستان سوال میپرسند که نمیشه ما الان مدارک رو بدیم و پذیرش بگیریم و موقع شروع کلاسها پروپوزال رو بنویسیم ؟

نه اینطوری نمیشه دوستان خوبم ، برای اقدام به پذیرش ، قبل از هر چیزی باید به فکر پروپوزال باشید .

پروپوزال چه تاثیری در گرفتن پذیرش در دانشگاه دارد :

وقتی شما برای دکترا و یا فوق لیسانس بصورت تحقیقاتی یا ریسرچ میخواهید ثبت نام کنید ، یکی از موارد خیلی مهمی که در پذیرش شما تاثیر داره همین پروپوزال هست .

وقتی شما مدارکتون رو ارسال میکنید و پروپوزالتون رو هم ارسال میکنید به همراه مدارک ، در طول مدت بررسی مدارکتون در دانشگاه ، یک کمیته ارزیابی ، جهت بررسی پروپوزال شما تشکیل میشه .

مثلا شما در دانشگده برق و الکترونیک ، برای رشته مخابرات ، میخواهید ثبت نام کنید و یک پروپوزال هم در مورد شاخه ای از مخابرات مینویسید .

وقتی مدارک به دانشکده ارسال میشه ، یک روز یک کمیته تشکیل میشه و پروفسورهایی که در اون دانشکده هستند در مورد پروپوزالی که شما داده اید نظر میدهند و هر کدام که اون طرح تحقیقاتی شما به سوادش و تحصیلاتش بخوره  و در زمینه طرح شما اطلاعات کافی داشته باشه ، به عنوان استاد راهنمای شما انتخاب میشه و پروپوزالتون رو امضا میکنه و شما رو قبول میکنه .

وقتی هم شما به دانشگاه می آیید به اون استاد معرفی میشید و اگر برای فوق لیسانس بیائین ، به مدت ۲ سال روی پروپوزالتون کار میکنید به کمک استاد و اگه برای دکترا باشید به مدت ۳ سال و بعد از ۳ سال که تحقیقاتتون تموم شد و به نتیجه رسیدین ، طرح رو ثبت میکنید و میرید برای کارهای فارغ التحصیلی .

بعضی اوقات هم ، قبل از اینکه کارهای ثبت نام شما رو شروع کنیم ، من پروپوزالتون رو میبرم پیش چند استاد و وقتی دیدم که نظرشون مثبت هست در مورد طرح شما ، من اقدام میکنم برای انجام کارهاتون جهت ثبتنام و اخذ پذیرش که خودش داستانی جدا و طولانی داره.

 

چه موضوعی برای پروپوزالتون انتخاب کنید :

یکی از مهمترین موارد در نوشتن پروپوزال همین هست ، و معمولا ۹۰% دانشجویان موقع نوشتن پروپوزال ، روی موضوع پروپوزال گیر میکنند .

نگران نباشید ، میلاد اینجا هست در خدمتتون و براتون توضیح میدم که در این مورد چیکار کنید .

ببینید دوستان خوبم ، وقتی شما یک پروپوزال مینویسید و برای دانشگاه ارسال میکنید ، استاد راهنما و یا همون پروفسوری که قراره اون رو ببینه و اگه خوب بود و به اطلاعاتش نزدیک بود و به عنوان استاد راهنمای شما انتخاب بشه ، اولین گزینه ای که نگاه میکنه ، درواقع موضوع پروپوزال شما هست ، و اگه ببینه موضوعش جالب نیست و نمیتونه استاد راهنمای شما باشه ، اصلا پروپوزال شما رو نگاه نمیکنه و خیلی راحت میگه این موضوع به بک گراند من نمیخوره .

پس موضوع پروپوزال رو توی هوا و یا موقع خوردن صبحانه که هنوز خواب در حال نوازش چشمانتان هست انتخاب نکنید .

چطوری یک موضوعی انتخاب کنیم که یکی از اساتیدی که در اون دانشکده هستند ، دلشون به رحم بیاد و از پروپوزالتون و موضوعش خوششون بیاد ؟

ببینید دوستان ، من یک مثال براتون میزنم که خیلی خوب روشن بشید امیدوارم که بتونم واضح براتون بنویسم .

مثلا اکبر لیسانس مهندسی کامپیوتر در یکی از دانشگاههای ایران گرفته و میخواد یکی از گرایشهای رشته کامپیوتر در مقطع فوق لیسانس رو در دانشگاه UPM  بخونه .

بعد به میلاد ایمیل میزنه و مشاوره میکنه و میبینه که برای مثال ، در دانشگاه UPM  در این ترم فقط گرایش مثلا امنیت شبکه موجود هست و ساختارش هم به صورت تحقیقاتی ( BY Research  ) هست . اینجا هست که اکبر باید برای ثبت نام ، یک پروپوزال تهیه کنه چون ساختار رشتش به صورت تحقیقاتی هست ، به به چه شود .

معمولا در هر دانشکده ای در هر دانشگاهی ، خود اساتید  دانشکده ، یکسری از موضوعات رو اعلام میکنند و میگن که ما دوست داریم دانشجویان این رشته روی این موضوع تحقیق کنند ، اینجا شما میتونید بفهمید که پروپوزالتون رو روی چه موضوعی کار کنید .

این گزینه را در دانشگاههای مالزی و یا دانشگاههای کشورهای دیگر با یکی از عنوانهای زیر میشناسند :

ریسرچ فوکوس ( Research Focus )

ریسرچ ایریا ( Research Area  )

هر دانشکده در دانشگاه معمولا میگه که ریسرچ فوکوس و یا ریسرچ ایریاش در چه زمینه ای هست ، که اینگونه و از این طریق شما اگر موضوع پروپوزالتون رو انتخاب کنید مطمئنا پذیرش میشید .

بعضی وقتها هم شما یک موضوعی خودتون مد نظرتون هست و دوست دارید در اون مورد کار کنید ، و موضوع پروپوزالتون هم اون باشه ، برای این کار میتونید با اساتیدی که در اون دانشکده هستند صحبت کنید و بپرسید که آیا این موضوع خوبه یا نه و اگه گفتند خوبه در موردش پروپوزال بنویسید .

و بعضی اوقات هم باید برید پروفایل تک تک اساتید رو ببینید ، و بفهمید که در چه زمینه هایی کار کرده اند و در چه زمینه هایی بیشتر اطلاعات دارند و شما هم موضوع پروپوزالتون رو در همون مورد بنویسید .

بعضی اوقات که دیگه واقعا هیچ کدام از راههای بالا موجود نیست ، بهتره که یک موضوعی که عمومی باشه را انتخاب کنید که همه اساتید معمولا بتونند قبولش کنند و یکیشون شما رو قبول کنه و بعد که وارد دانشگاه شدید میتونید با کمک استاد ، موضوعش رو عوض کنید .

 

پروپوزال باید به چه زبانی باشه :

پروپوزال باید به زبان انگلیسی باشه ، البته شما برای اینکه راحت باشید ، میتونید اول به زبان فارسی بنویسید بعد اگر خودتون زبانتون خوبه ترجمه کنید و در آخر هم ببرید پیش یک استاد زبان که کارش درست باشه جهت رفع اشکال و جمله بندیهاش رو درست کنید .

یک کار خیلی ساده تر هم میتونید انجام بدین ، بعد از اینکه کار نوشتن تمام شد ، بدین به یک دارالترجمه تا براتون ترجمه کنه ، بعد از گرفتن هم یک بار بخونیدش که اشتباه تایپی نداشته باشه .

 

فونت پروپوزال و سایزش باید چی باشه :

پروپوزال رو باید به زبان انگلیسی و روی برگه A4 تایپ کنید فونتش باید Times and New Romans  باشه و سایزش هم باید ۱۲ انتخاب بشه ، اگه با ورد کار کرده باشید دیگه اینها رو به خوبی میدونید و نیازی به توضیح نیست .

خوب رفیقان شفیق من ، تا اینجا هر چی گفتم برای این بود که تازه شما بفهمید پروپوزال چی هست و برای چه جایی نیازه ، و حالا میخوام بهتون بگم که چطوری پروپوزال بنویسید و اینکه یک پروپوزال چه قسمتهایی داره .

معمولا هر کسی نسبت به چیزی که یک پروپوزال باید به مخاطبش اثبات کنه خودش مطالب داخل پروپوزال رو دسته  بندی میکنه و بنا با سلیقه خودش یک پروپوزال مینویسه و مطالب رو هم توی هوا دسته بندی میکنه میذاره کنار هم ، این کار اشتباه نیست و درست هم نیست .

در همه جای دنیا ، پروپوزال یک شکل بندی کلی و استاندارد داره ، که شما طبق اون باید اطلاعات و مطالبتون رو دسته بندی کنید و پروپوزالتون رو درست کنید ، اگه این موارد رعایت نشه ممکنه که استاد خوشش نیاد و شما رو قبول نکنه ، حتی باید این مطالب رو به ترتیبی که در زیر بهتون میگم بنویسید .

 

قسمتهای یک پروپوزال استاندارد :

موضوع پروپوزال یا موضوع پروژه یا در واقع موضوع تحقیق ( Project Title  ) :

دوستان باوفای من ، دقت کنید که موضوع پروپوزالتون خیلی مهم هست همون طور که در بالا گفتم ، سعی کنید که مبهم نباشه و تقریبا در ۱۲ کلمه بتونید سرو تهش رو به هم بیارید و یک موضوع زیبا دربیارید که خواننده به محض اینکه به موضوع نگاه کرد ، کل پروپوزال رو بفهمه که چیه .

فهرست مطالب ( Table Of Contents ) :

در این قسمت باید شما فهرست مطالب و صفحه بندی ها رو مشخص کنید که اگه کسی خواست بخونه خیلی راحت بتونه مطالب و صفحه مورد نظر رو پیدا کنه ، این قسمت رو توی یک صفحه مجزا بنویسید و در این صفحه فقط فهرست مطالب باشه .

خلاصه ای از کل پروپوزالتون ( Abstract ) :

بعد از فهرست مطالب تقریبا توی ۲ الی ۳ تا پاراگراف ، یک خلاصه از کل پروپوزالتون بنویسید ، چون معمولا کسی که میخواد یک نظر کلی روی پروپوزال بده میاد این قسمت خلاصه را نگاه میکنه . در قسمت خلاصه شما باید در مورد موضوع پروپوزال و اینکه چه کاری و چه تحقیقی میخواهید روش انجام بدین و چه مزایایی داره رو بنویسید . ماشاءلله دیگه خلاصه برداری بلدین ، از کل پروپوزال ۲ الی ۳ تا پاراگراف بنویسید طرف تا میبینه بدونه چی به چیه .

مقدمه ( Introduction ) :

مقدمه پروپوزال رو باید صرفا در مورد موضوع پروپوزال  و همچنین علت انتخاب و اهمیت موضوع پروپوزال رو ذکر کنید ، در کل این قسمت شامل مزایای پروپوزال شما هست ، خیلی زیاد به مغزتون فشار نیارید که بخواهید توی این قسمت ۴۰ تا صفحه بنویسید ، در قسمت مقدمه یک صفحه توضیح بدین کفایت میکنه و از سرش هم زیاده .

هدف اصلی پروپوزال ( Aim and Objectives ) :

در قسمت هدف پروپوزال ، باید فقط و فقط هدف کلی و اصلی از پروپوزال یا تحقیقتون رو ذکر کنید ، مثلا بنویسید با این طرح چه کاری میخواهید بکنید و یا اینکه چه اتفاقی میخواد بیافته ، خیلی زیاد سردرگم نشید ، چون معمولا همه وقتی پروپوزال مینویسند میمونند که این قسمت رو چیکار کنند ، در این قسمت توی ۳ الی ۴ تا خط ، هدف اصلی پروپوزال رو بنویسید .

البته بعضی از شما ممکنه که چندتا هدف از اون پروپوزال داشته باشید ، اگر دیدین که اهدافتون زیاده !!!!!!! با ذکر شماره بنویسید ، مثلا شماره یک فلان هدف و شماره دو فلان هدف ، ولی به جون این وبسایت بیچاره ، زیاد کشش ندین این قسمت رو و اگه خواستین شماره گذاری کنید ، سعی کنید خلاصه اهدافتون رو بنویسید و هر هدف رو توی ۱ خط الی ۲ خط بنویسید که خواننده را سر در گم نکنید .

مرور ادبیات تحقیق (Literature Review ) :

مرور ادبیات تحقیق یعنی چی ؟ یعنی اینکه زندگی گذشته پروپوزالتون رو شرح بدین یعنی شرح بدین که در گذشته چه زندگی داشته !!!!!

بذارید یه خورده واضح تر بگم ، شما وقتی یک موضوعی رو انتخاب میکنید معمولا از توی باغ عمو حیدر که پیداش نکردین ، درسته ؟ این موضوع حالا یا قبلا بوده یا در مورش شنیدین و یا اینکه یه جایی روش کار کردین . و شما توی قسمت مرور ادبیات تحقیق ، باید در مورد تحقیقات و پژوهش هایی که پیش از شما روی این موضوع انجام شده را بنویسید و یا هر تحقیقی که قبلا انجام شده و نزدیک به موضوع انتخابی شما هست . در این بخش در واقع شما باید یک سری پژوهش ها و راه کارهای جدیدی رو بنویسید که در واقع با این کار قصد دارید ، تحقیقاتی که قبلا روی این طرح انجام شده را کاملتر کنید و یا کلا ردش کنید و به طور کلی اشتباهات رو برطرف کنید .

توی این قسمت با نوشته های زیباتون باید در واقع به استاد راهنمایی که قراره پروپوزال شما رو ببینه ، اثبات کنید که حسابی در مورد موضوعی که اتخاب کرده اید مطالعه دارید و خیلی در موردش خوندین و میدونید که چی هست و قراره چی بشه .

برای این کار هم میتونید کتابهایی که در مورد موضوع پروپوزالتون هست رو و یا از اینترنت مقاله دانلود کنید بخونید و خلاصشون رو بنویسید .

پس یکبار دیگه میگم ، این قسمت در واقع مطالعه های شما در مورد زندگی قبلی طرح هست و در موردش مینویسید ، در مورد زندگی خودتون ننویسید هان !!!!! فقط در مورد زندگی قبلی طرح و تحقیقاتی که روش انجام شده .

روشها و متدهای تحقیق ( Research Methodology ) :

وقتی شما یک موضوع رو برای پروپوزال و یا تحقیقتون انتخاب میکنید ، درواقع میخواهید روی اون طرح یکسری تحقیقات انجام بدین و به یک نتیجه برسید دیگه ، درسته ؟ و برای انجام تحقیقات روی طرحتون باید یکسری روشها داشته باشید دیگه درسته ؟

حالا توی این قسمت شما باید بنویسید که در انجام تحقیق از چه روشهای علمی میخواهید استفاده کنید ، همین و بس ، خیلی راحت .

خیلی زیاد گیج کننده نیست عزیزان من ، باید یه خورده اون مغز رو به کار بندازید که بدونید اینجا چی باید بنویسید ، مثلا اگه یک طرحی در مورد فرش ابریشم دارید و این فرش مثلا سالی یکبار خراب میشه و باید هر سال درست بشه و شما میخواهید یک کاری کنید که این فرش دیگه خراب نشه ، حالا روشهایی که برای خراب نشدن این فرش در نظر دارید رو باید اینجا بنویسید ، امیدوارم که واضح گفته باشم و بخوبی این موضوع رو فهمیده باشید .البته نه روشهای زمان ۴۰۰ سال پیش رو هان !!!!!!!روشهای علمی و استاندارد باید باشه .
نتیجه گیری ( Conclusion ) :

در این قسمت توی یک پاراگراف و تقریبا ۴ الی ۵ خط ، یک نتیجه گیری کلی از پروپوزالتون میکنید و در این قسمت مینویسید ، یه طوری هم باید بنویسید که هر کسی دیدش دیگه نیازی نباشه پروپوزال رو بخونه و بگه به به چه تحقیق خوبی و چه نتایج خوبی از این تحقیق به دست خواهد آمد ، یعنی اینجا باید بنویسید که با فلان تحقیق به فلان نتیجه میرسم همین کافیه . یعنی یک قسمت کاملا کاملا کاملا خلاصه از نوشته هاتون در پروپوزال .

فهرست منابع ( Refrences  ) :

برای نوشتن یک پروپوزال یا یک پروژه یا یک تحقیق ، شما باید چندین مقاله و یا کتلب رو بخونید و زیر و رو کنید و یا چنیدن سایت اینترنتی رو هم بخونید .

و در بین اینها از چندتاشون برای نوشتن پروپوزال استفاده کنید ، حالا توی قسمت فهرست مطالب ، باید از همه منابعی که استفاده کردین به طور کامل اینجا ذکر کنید .

 

ارسال به دوستان در تلگرام

مطلب پیشنهادی

دانلود پاورپوینت شناخت انواع آجر، ابعاد و موارد استفاده آن ( 28 اسلاید )

دانلود پاورپوینت شناخت انواع آجر، ابعاد و موارد استفاده آن ( ۲۸ اسلاید )

دانلود پاورپوینت شناخت انواع آجر، ابعاد و موارد استفاده آن ( ۲۸ اسلاید ) عنوان …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
.

Powered by themekiller.com