خانه / دکوراسیون/طراحی / آشپزخانه / ۱۰۰ نمونه آشپزخانه ی زیبا

۱۰۰ نمونه آشپزخانه ی زیبا

شرایط یک آشپزخانه خوب

۱-لزوم نورپردازی مناسب

در آشپزخانه‌های قدیم که مانند امروز دارای کابینت‌های ثابت و جاسازی شده و محل مشخصی برای اجاق گاز، یخچال و دیگر وسایل آشپزخانه نبودند، نورپردازی اغلب به وسیله یک چراغ آویز سقفی که در مرکز سقف آشپزخانه نصب می‌شد انجام می‌گرفت. چرا که اغلب فعالیت‌های داخل آشپزخانه (مانند آماده‌سازی مواد غذایی) بر روی میز وسط آشپزخانه انجام می‌شد. اما امروزه باید به گونه‌ای این نورپردازی صورت بگیرد تا باعث نشود که آشپز پشت به نور قرار گیرد و باعث خستگی مفرط شود.













۲-لزوم جریان داشتن هوا

یک آشپزخانه خوب همچنین باید به گونه‌ای طراحی شود که هوا در آن جریان داشته باشد و گرما و بوی ناشی از پخت غذا را به خارج منتقل نماید.

۳-طرح آشپزخانه خوب

کن کرن در مقاله ی مالکان خانه های ساخته شده ( بهارهای زرد، آهیو، ۱۹۶۱، جلد چهارم . ص ۳۰ ) این گونه می نویسد یک طرح آشپزخانه خوب طرحی  است که فضای لازم برای نگه داری مواد را فراهم و هم چنین قسمت ها و وسایل لازم برای آشپزی در آن فراهم و هم چنین قسمت ها و وسایل لازم برای آشپزی در آن موجود باشد. وی با برداشت از مطالعات دانشگاه کرنل قسمت ها و وسایل لازم برای آشپزی را ابزاری نظیر سینک ، اجاق ، یخچال ، مخلوط کن و محلی برای سرو غذا بیان می کند. برای نگه داری مواد و وسایل آشپزخانه بین ۳٫۵ متر تا ۴٫۵ متر فضا آزاد البته به غیر از فضای لازم برای جا ظرفی و اجاق ، لازم است ( کرنل کینچن ، لگن بیر ، دانشگاه کرنل ،۱۹۵۲) در حالی که محدودیت فضا و جا میان این قسمت های مهم و اصلی آشپزخانه اهمیت دارد اما شواهد عملی کم تری در خصوص آن ها وجود دارد. ارزیابی های و نظرات متفاوت است. حساب سرانگشتی و قاعده تجربی که ما به عنوان فرض مسلم پذیرفته ایم این است که هیچ یک از این وسایل نمی بایستی بیش از ۲ یا ۴ قدم و یا به عبارتی فاصله ای بیش از ۳  متر با هم داشته باشند.

انواع آشپزخانه

در طراحی این مدل آشپزخانه سینک و گاز و یخچال در یک سمت قرار می‌گیرد و مثلث کار تشکیل نمی‌شود برای خانه‌های کوچک استفاده می‌شود که فضای محدودی دارند مزایای این آشپزخانه‌ها این است که فضای بسیار زیادی از آشپز خانه به صور ت مربع یا مستطیل در جلوی کابینت‌ها خالی است که در مساحت‌های بزرگ‌تر می‌تواند میز غذا خوری قرار گیرد معایب این آشپزخانه‌ها نداشتن فضای زیاد پیشخوان است به خاطر قرار گرفتن تمام وسایل در یک سمت.

۱-آشپز خانه با دو ردیف کابینت

در این گونه آشپزخانه‌ها فضای آزاد آشپز خانه کاهش یافته در این آشپزخانه باید دقت شود حسن این مدل در تعداد زیاد کابینت‌ها است وعیب ان فاصله بین دو ردیف کابینت است که طوری باشد که برای بازکردن در کابینت‌ها و … فضای کافی وجود داشه باشد.

۲-آشپزخانه L شکل

این آشپزخانه‌ها از یک طرف کاملاً به فضایی مانند نشیمن باز می‌شود. این مدل فضای چندانی احتیاج ندارد زیرا در گوشه خانه قرار می‌گیرد مزایای آن در این است که میز نهار خوری می‌تواند در آشپزخانه قرار گیرد و عیب آن نزدیکی سینک و گاز و یخچال است که با افزایش میزان کابینت‌ها این اشکال رفع می‌شود.

۳-آشپزخانه U شکل

در این اشپزخانه اجزای اصلی بر روی ردیف U شکل قرار دارد فضای [پیشخوان] زیادی دارد که می‌تواند به عنوان [میز غذاخوری ]استفاده شود و اشکال آن این است که محل رفت‌وآمد به آشپزخانه از یک طرف محدود است.

۴-آشپزخانه جزیره‌ای

این مدل ترکیبی ایست مدل U و L است که گاز یا پیشخوان در وسطآشپزخانه به طور ثابت است در طرحی اینفضا ظرافت بیشتری باید به خرج داد در آشپز خانه Uشکل باید فاصلهٔ دو سر U حداقل ۱۰ متر در حالی که این فاصله در مدل L کمتر است.

ارسال به دوستان در تلگرام

مطلب پیشنهادی

نحوه ساخت قالب مسیر بتنی

نحوه ساخت قالب مسیر بتنی سلام خدمت تمامی دوستان و همراهان همیشگی کدیار در این …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
.

Powered by themekiller.com