خانه / دکوراسیون/طراحی / سرای سعدالسلطنه(بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده)

سرای سعدالسلطنه(بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده)

سرای سعد السلطنه به دستور ” سعد السلطنه ” حاكم وقت قاجاریه قزوین ساخته شد. ارزشمند ترین قسمت این بنا ، چهار سوق آن است كه از تقاطع قایم دو راسته ایجاد شده و بر فراز آن گنبد بزرگ كاشیكاری شده ای قرار دارد . چهار طرف گنبد را، چهار نیم گنبد با رسمی بندی و نورگیر فرا گرفته اند كه فضا را بزرگتر نشان می دهند. سرای سعد السلطنه با وسعتی نزدیك به ۲/۶ هكتار ، یكی از كامل ترین و بزرگ ترین سراهای تجاری ایران است . سرای وزیر: این سرا رو به روی در شرقی راسته قیصریه قرار دارد . هشتی ورودی آن ، دارای حجره هایی با طاق های كاشیكاری است و بر فراز فضای مركزی ورودی آن ، گنبد ی آجری قرار دارد و یك نورگیر به قطر تقریبی یك متر روشنایی آن را تأمین می كند.سرای وزیر دارای حیاطی وسیع است و دور تا دور آن را حجره هایی در دو طبقه فرا گرفته اند .

این حجره ها بر روی صُفـّه ای با ارتفاع یك متر از سطح زمین قرار دارند . طرح سرا ، چهار ایوانه و ضلع شرقی آن هم اكنون فاقد ایوان است. تمامی حجره ها دارای طاق جناغی و اكثر آنها در طبقه دوم ، دارای ارسی (نوعی در قدیمی كه دارای چهارچوب مخصوص بوده و با بالا و پایین رفتن باز و بسته می شده است.)نیز هستند و لچكی ( طرحی به شكل سه گوش ) طاق های حجره ها ، دارای كاشی كاری در طرح ها و نقوش مختلف چون مجلس شكار شیر و پرنده ، طرح های اسلیمی و كتابی ، اسب ، خورشید و انسان بال دار است . سرای حاج رضا: این كاروانسرای دوره قاجاری ، دارای حیاطی بزرگ است و حجره ها و اتاق ها ، گرداگرد حیاط آن در دو طبقه ساخته شده اند . ورودی كاروانسرا در سمت غربی آن قرار دارد و با طاق ها ی زیبایی كه در بنای آن به كار رفته است ، به صورت یك تیمچه سر پوشیده به نظر می رسد.

این بنا در گذشته بیشتر در دست بازرگانان تبریزی و قفقازی بود. این سرا از جانب شمال به بازارچه وزیر متصل است . طاق های حجره ها و طاق نمای ایوان آن ، دارای قوس جناغی و كاشی كاری در زمینه آجری است . سرای رضوی : بنای كاروانسرای رضوی بنابر گفته های مختلف ، متعلق به عصر سلطنت ” شاه تهماسب صفوی ” یا عهد سلطنت ” فتحعلی شاه قاجار” است . این سرا به صورت دو ایوانی ساخته شده و مجموعه ی حجره ها در دوطبقه گرداگرد حیاط مستطیل شكل آن را فرا گرفته اند .حجره های موجود در زوایه اضلاع ، به صورت سه گوش ساخته شده وطاق نماهایی با عمق و عرض بیشتر دارند و در لچكی سقف طاق نمای آنها ، تزیینات آجركاری به شیوه حصیری دیده می شود . هشتی مركزی ایوان غربی كه با در بزرگی به بازار بزازها متصل می شود، دارای گنبدی آجری با كاشیكاری زیبا است . این سرا در گذشته به صورت كاروانسرا بود و از آن به عنوان بارانداز كاروانیان و شترخان ( كاروانسرایی كه شتران را در آنجا مسكن و غذا دهند . ) آن برای چهار پایان آن ها استفاده می شد.

 

…………………………………………………………………………………

برای مشاهده هر کدام از موارد زیر کافیست روی عنوان موردنظر کلیک کنید.

جهت مشاهده رساله و مطالعات بیشتر به صورت رایگان  اینجا را کلیک کنید.

جهت مشاهده و دانلود رایگان مقالات معماری اینجا را کلیک کنید.

جهت مشاهده نقشه و پلان های معماری به صورت رایگان  اینجا را کلیک کنید.

جهت یادگیری اتوکد در  معماری به صورت رایگان  اینجا را کلیک کنید.

جهت یادگیری فتوشاپ در  معماری به صورت رایگان  اینجا را کلیک کنید.

جهت یادگیری تری دی مکس در  معماری به صورت رایگان  اینجا را کلیک کنید.

جهت یادگیری وی ری  در  معماری به صورت رایگان  اینجا را کلیک کنید.

جهت یادگیری راندو به صورت رایگان و مشاهده نمونه های موردی اینجا را کلیک کنید.

جهت یادگیری نحوه محوطه سازی در معماری و مشاهده نمونه های موردی اینجا را کلیک کنید.

برای هرچه بهتر شدن مطالب سایت ما را از دیدگاه سازنده خود آگاه سازید.

مطلب پیشنهادی

ساختمانی با نمای متحرک

نمای جالب و متحرک ساختمانی جدید در شانگهای عنوان پروژه : ساختمان مرکز مالی شانگهای محل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
.

Powered by themekiller.com